tisdag 9 mars 2010

Tutor och tanklock

Oj, jag har inte uppdaterat på ett par dagar. I helgen har jag fått hjälp med att fixa de tysta tutorna som jag gjorde i ordning under december. Så fort det är sladd på tror man att felet är elektriskt. Så var det inte den här gången heller... Efter en stunds funderande och mätande på spolar och övriga kopplingar skruvade vi på justerskruven på baksidan av tutan. Och vips så kom det ljud ur dem, en efter en... Tydligen noga med avståndet mellan kärnhalvorna i spolen.. Ja, lite elektriskt var det nog i alla fall..

Tanken är att börja med belysningsdelarna som nästa steg. Men först blir det att samla på sig lite fler delar. Ebay/ tradera och så VP/CVI kommer att få besök i närtid.

Jag tog bort tanklocket och skruvade isär det i sina beståndsdelar. De delar som ska zinkas träddes upp på ståltråd.
Till helgen hoppas jag hämta en kartong med förzinkade delar. Med dem hemma kan jag göra tidigare delsystem helt klara. Spännande....

4 kommentarer:

  1. Dags för frågesport igen...

    1) 1800ES tilverkad hösten 1971 med chassinummer 1 vad har den för färg och var finns den nu?

    2) Beach car, vilket chassinummer och vad var unikt med den?

    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Tips! Min fjäder till tankluckan var rostig och slapp. jag hittade en ny klassisk råttfälla på järnaffären som hade en fjädrer som passade perfekt som ersättare.

    Mvh
    Mark Bergfors

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om råttfällefjäder. Det var inte mycket kvar av fjädern så den duger bara som mall. Även sprinten hade sett sina bästa dagar. Men på väggen i garaget hade jag ett par varv av 3mm ståltråd för att inhägna djur med. Tänk att även det kan bli reservdelar till en Volvo?!


    Fågesporten gick jag bet på.
    1) Jag hittar inget kring chassinr 1 av P1800ES. Men jag tror mig komma ihåg att det stod något om det i din bok "swedish iron".
    2) Var även den lite klurig då jag hittar två helt motstridiga svar..
    2a)I mitten av 60-talet beslutade sig Volvo för att börja planera för efterföljaren till 1800S. Redan 1963 hade det italienska karosseriet Fissore gjort ett förslag till en GT-variant av 1800an.

    Volvos egna designteam under ledning av Jan Wilsgaard tog fram flera skisser och prototyper som förslag, där den första kallades “Beach Car”. Denna något klumpiga (och dyra!) formgivning underkändes snabbt, och förslag nr 2, “Jaktvagnen” togs istället fram, en något smäckrare utformning än föregående, men också en mycket billigare lösning, i princip bara en standard-1800S med nytt tak & bakparti.

    En variant av ”Jaktvagnen”, en mer extrem sådan, kallades ”Raketen” (men fick öknamnet ”Tunnan” – den liknade onekligen en öltunna bakifrån…)

    Dvs de skisser/prototyper som inte alls liknar serievarianten.

    http://www.volvop1800club.se/artiklar/italienska_karossformgivare/italienska_karosseriformgivare.htm

    2b)The "Beach Car"
    Two ES prototypes were constructed from finished coupes removed from production. The first built on chassis number 26142 by the Italian firm Coggiola was called the “Beach Car”.

    Nästan som serie fast med bl.a. öppningsbara bakrutor.
    http://volvo1800pictures.com/

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat,
    Fråga 1, Chassi nummer 1 av 1800ES-72 års modell finns på Volvos museum i Arendal i Göteborg, guld metallic.

    Fråga 2, jo som du skriver finns det dubbla budskap om Beach Car (därav frågan) men den rätta så som jag tolkar merparten av informationskällorna så är "Beach Car" den Guld Metalic med chassi nummer 26142 en P1800S-68 som byggdes om av Coggiola och som nu finns i Tyskland.
    Det som var unikt var: "A number of elements in the beach car were not carried over to the final production ES's. For instance, the beach car's seat material was done in light brown velour. The rear seat was also larger than the production ES and had two large storage boxes forward of each wheel well. Also not present on the final ES and a unique part of the beach car were swiveling quarter-windows located above the rear wheel."



    Chassi nummer 26143 blev "Raketen" och byggdes om från en P1800S-68 av Frua och står också på Volvos museum.
    //P1800ES-73

    SvaraRadera