söndag 28 februari 2010

Bagagegångjärn

Ojdå, idag blev det visst två uppdateringar. Jag tog tag i bagagegångjärnens ihopsättning under eftermiddagen, familjen iväg på äventyr och alldeles ensam hemma.
Sen var det ju hur de har sett ut som nya? Nit tror jag är det mest troliga så det får bli det. Tog även lite pedagogiska bilder ;-)

Fattigmanssvarv för grovformning av ämnet. En bit kamjärn var det som låg närmast till hands, hoppas inte det är för blött för att vara nit. 
Finliret gjorde jag med filen och borrmaskinen fastspänd i skruvstycket. Tänk den som ändå hade en liten svarv, så enkelt det hade varit.
Färdig nit och delarna liggandes bredvid. Bara att börja forma nitskalle med kulhammaren.
Resultatet sett från den ena sidan.
O den andra sidan. Blev riktigt bra tycker jag.
Gångjärnen får efter det hoppa ner i lådan för förzinkning.

1 kommentar:

  1. Hur vill du ha de ytbehandlade delarna levererade. De är klara sedan en tid. Jag kommer dessvärre inte vara kvar på Proton speciellt länge till varför vi bör eventuellt köra ytterligare detaljer om du har i det snaraste. Åker till fjällen nästa vecka.
    Peter B

    SvaraRadera