söndag 22 januari 2012

Framaxelbalken

Efter flera varv i citronsyrebadet med stålborstande mellan gångerna lade jag på ett lager med etsande grundfärg. Riktigt skönt och jag tror att det var den sista delen som krävde stålborstning för denna gången. Dags att tvätta kläderna inför monteringsjobben senare.

Sen två varv med penseln med svart maskinfärg. Får det bara torka ordentligt så kommer det att bli kalas.
Alla skruvar o muttrar, bläck och shims, körde jag iväg till ytbehandlaren för förzinkning. Nu saknas bara en beställning av packningar och bussningar, så ska det bara vara finmek kvar på framaxelbalken med allt som ska vara på.

Det ser även ut att lösa sig med styrväxeln, då jag fick tag i en annan. Så nu har jag valet att göra rent på utsidan på den nya, alternativt donera de saker som vara dåliga på den ursprungliga. Lutar åt att behålla min med "rätt" datum på...

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har kört delar i Strip-All bad(tar bort rost, färg mm) med vettigt resultat. Tänkte köra parallellt bad med Citronsyra som du. Var köper du Citronsyra i storpack?
    /Mark

    SvaraRadera
  2. Hej Mark
    Citronsyra finns i färghandeln, 1kg för ca100kr.
    Intressant test, du får rapportera hur det går.
    //P1800-61

    SvaraRadera