lördag 28 september 2013

Mera inredning

Jo, experimentet gick bra. Genom att blöta upp panelbitarna, både papp och masonit, mjuknar de. Nästa steg är att pressa dem så de blir plana för att sen låta dem torka under press.
De har legat i snitt 2-3dgr så det tar lite tid om man inte har obegränsat med tvingar...  
Sen limma med "riktigt" kontaktlim. Det luktar och sticker i ögonen så det måste vara starkt och hålla länge.
Två färdiga bitar att tillsammans med ytterligare några smådelar lägga i kartongen i för färdiga delar..
Efter tvättning och sträckning ser det så bra ut att man bara väntar på att få montera dem i bilen...

Nästa bit är dörrsidorna..
En bild att komma ihåg när det börjar bli klart.
Det är sånt här som gör att man vill behålla även delar som masonit paneler.... 13 april 1961.
De måste ha legat ett par månader innan Volvo fick fart på produktionen. "Min-P1800" färdigrapporterades 2 Juni 1961, så nästan 2 månader låg delarna klara hos någon underleverantör, eller troligare hos Jensen i väntan på karosser från Pressed Steel.
Dörrsidorna plockade jag isär för att kunna lappa ihop plast panelen som utgör stommen för dörrhandtaget. Vänstersidans handtag har någon gång fått en ny klädsel överträdd över den gamla. Jag gissar att jag låter det vara så när jag ska sätta ihop delarna igen. Den undre klädseln hade lite sprickor och det är säkert det som var anledningen till "renoveringen" en gång i tiden.  

3 kommentarer:

  1. Tjusigt! // p1800es-73

    SvaraRadera
  2. Ett bra "tvättmedel" till vinyl är Perkloretylen. Brukar finnas hos välsorterade färghandlare

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset X3, har provat flera olika medel på mina ES solskydd utan att bli nöjd, så det skall provas!

    SvaraRadera