söndag 19 januari 2014

Första skärmen på plats!


För att kunna sätta fast skärmarna måste springorna runt dörr och huv vara perfekta. Jag satsade på att hålla mig runt 4 till 4.5mm.
Samtidigt shimsades dörrarna in för perfekt passform. Jag hade lite bekymmer med rundningen i ovankant, men efter lite tvekande knackade jag ut kanten inifrån för att hela dörren skulle linjera med skärmen.
Sen måla på de ytor som inte går att komma åt senare. Jag fortsatte med 1K plåtfärg som jag tidigare använt på hela undersidan. Tyvärr tog det slut i burken så det blev bara ett lager. Men det får bli bra ändå, det ska på tektyl av något slag ytterst. Jag målade inte ända ut då det ändå förstörs av svetsvärmen.

Med dörrar och huv injusterade var det bara och ta tjuren vid hornen och svetsa fast vänsterskärmen. Det känns lite definitivt när man väl satt första punkten..
Här är dörren än en gång demonterad för att komma åt att skruva fast skärmen i bakkant. Även gångjärnen måste bort för att komma åt skruvarna, underbar konstruktion....
Ytterligare en "rolig" detalj är den smala springan mellan skärm och tröskel. Perfekt ställe att tappa ner saker i som bara försvinner för alltid. Ett bra exempel på grejor som försvinner är shimsen till dörrgångjärnen. Vilket jag märkte vid en tidigare injustering. Men nu sitter en tape som ska stoppa eventuella delar på rymmen.
Äntligen har jag monterat min första framskärm!  
Det är inget att hålla på.
I mitt enormt stora garage går jag bara över till andra sidan och fortsätter. Helst skulle jag vilja ha rullat ut bilen ur garaget och vänt på den för att få högersidan emot den sida där det i alla fall finns lite utrymme.. Men det är ju snö ute!!??
Men eftersom man är smidig som en elitgymnast så får det gå ändå. Nu är i alla fall även denna dörr justerad till att ha jämna och fina springor. Så det är inte långt borta innan även högerskärmen sitter fast..

2 kommentarer:

  1. Grattis och mkt bra jobbat, det är en riktig milstolpe du fixat idag!

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul! Bra jobbat - nu ligger du steget före mig med karossen. Det blir en helt annan känsla när karossen blir komplett

    SvaraRadera