lördag 11 januari 2014

Sandplåt och solskydd

Så kommer mallarna till användning. De är lite "slappa" i formen men fullt tillräckligt för att veta att sandplåten inte har tappat formen helt och hållet.
Efter att ha fått kontroll på tvärsnitten fortsatte jag med att få ihop ytorna. Jag trodde nog att jag skulle få byta ut sandplåten till något annat... Men det blir riktigt bra bara jag fick lägga ett par timmar med mothåll och hammare. Jag har nog fått bort behovet av ett antal hekto spackel idag och den ser riktigt fin ut i formen.
Nästa steg i fronten blir att fila till hålen till kofångarjärnen.
Jag börjar ha det mesta som har saknats. Men något jag har saknat är solskydd. Jag hade sån tur att X3 hade ett vänster solskydd liggandes. Men är det någon som har ett höger så är jag intresserad.
Som ni säkert vet är de unika för Jensenbilarna. Sen ska de ju vara med sydda kanter på de allra tidigaste. Får se om jag gör en egen variant?
Jag såg att takinfästningen är exakt samma som Austin A40 Mk2, men då med annan arm till solskyddet. Har någon försökt göra några egna solskydd någon gång?
Efter sandplåten kommer det att vara en hel del inpassning av alla delar. Jag började med huven emot front och skärmar. Där blev jag varse att det borde vara någon typ av shims mellan gångjärn och kylarbalk. Hur ska de se ut? Det gick åt 5mm med brickor för att gångjärn och huv skulle passa ihop med övriga delar. Men det är mycket justeringar kvar innan jag är nöjd...

3 kommentarer:

  1. Shimsen som följde med min "kartongbil" såg ut som de till framvagnen, fast i mindre variant. En plåtbit som var lika stor som gångjärnet med utklipp för fästhålen. Är för att det ska vara lätt att sätta dit olika shims utan att ta bort gångjärnen. / Thomas

    SvaraRadera
  2. Tackar, jag misstänkte att det borde vara något åt det hållet.
    Om någon har ett par extra är jag intresserad. Annars blir det till och tillverka ett par shims av 1mm plåt.
    /Richard

    SvaraRadera
  3. Hej, det finns inga shims till huvgångjärnen vad jag vet, de små som Thomas pratar om är nog till huvlåsningen eller till bagageluckans gångjärn för att justera höjden på luckorna i stängt läge. De som jag har pratat med har antingen svetsat på anläggningsytan eller lagt till hemgjorda brickor. Justeringen görs ju egentligen i huvens fäste.
    På min -61:a justerade jag först in spalten mot vindrutan som då fick styra modifiering av gångjärnen, skärmar och front går att justera mer än vad man anar=)
    /Janne

    SvaraRadera