lördag 10 maj 2014

Fortsatt plåtrikning

Efter att ha gjort om högersidans bakskärm var det dags för den vänstra.
Punkter med jämna mellanrum där det är för mycket material.
Sen slipa punktsvetsar, rikta lite plåt och sen på tenn och fila...
Nu har jag koll på även vänstersidan. Rak som en pil...
För ett tag sedan tog jag bort all spackel på taket. Och som jag berättade då  har denna bil legat på taket i diket 1965. Då riktades den troligen med kulhammare och sen lades på spackel, tjockt!
Nu är tanken att fila med karossfilen lite försiktigt och banka ner bulorna och rikta upp taket så mycket det går. Jag märkte att gummiklubba och ett anhåll fungerade riktigt bra. Här är en bild någonstans mitt i jobbet..
Jag försöker hitta en färg till bilen. Och som de flesta vet är det inte så lätt då Volvo Röd 70 inte existerar..
Flera försök har gjorts med olika lackerare.
Första försöket visade på matchning med MB3568. Provet längst till vänster.
Senaste är en Renault 719, vilket är nästa räknat från vänster.
Sista till höger är Volvo röd 46. Mellan dem är båda med ett lager klarlack.
Dagsnoteringen är att Renault färgen med klarlack är inte så fel. Det kan bli den men jag får låta den torka ordentligt och så ut i solen, om den nu skulle vilja visa sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar