tisdag 6 januari 2015

Friskluftsgaller

Friskluftsgallrets kromade delar som ska blänka i kontrast mot den blanka röda färgen är inte alls blank...
Som mycket annat av vitmetallen som är kromad är den precis nopprig, men inte så djupt ändå..
Efter en del konsulterade med X3 bestämde jag mig för att prova... Det borde finnas andra galler om det misslyckas...
Fram med filen, jag provade med mindre aggresiva verktyg först. Men filen bet bra. När jag var nere under "nopprorna" började jag jobba upp ytan igen. Våtpapper 80, 120, 180 först. Sen var 400 pappret slut eller borta?! Så ett slitet 180 papper innan 1000 och 2000 för att sluta med lite slippasta på en trissa och så dremeln. Än en gång visade detta allroundverktyg sin ljusa sida.
Ja, så här blev det. Men visst borde det på något skyddande skikt då jag tagit bort kromet. Kan man anodisera och ha kvar glansen? Någon som vet? Annars borde det gå att klarlacka över allt när det röda har kommit på.
Nu är den blank i alla fall. Och visst kommer tankarna på om det går att rädda några bakljussargar....

1 kommentar:

  1. Det vart ju en klar förbättring jämfört med den jag såg i fredags, bra putsat.

    SvaraRadera