onsdag 8 juli 2015

Inkoppling av motor

Bara för att motorn är på plats är det inte bara att vrida på nyckeln...
I veckan har system för system kopplats ihop. Först ut var gasreglaget och slavcylindern till kopplingen. Värmesystemet och kylare, och nu senast kylarslangarna.
Notera där gamla slangklämmor på slangen från termostathuset. Tyvärr har jag inte fått tag i nippeln mellan vacuum- och insugsröret, verkar vara AN6 i ena änden och en 1/2" NPT gänga i den andra. Men jag är inte helt säker.
Mitt största problem just nu är att mitt nylagade kapillärrör till  oljetempen, det jag fyllde med eter enligt alla konstens regler, verkar vara för kort!? Röret är spänt på insidan och ändå når det inte ner till oljetråget... Tanken nu är att hitta något att plugga oljetråget med så att jag kan fylla på med motorolja.
Jo, det är inte mycket kvar innan alla system är täta inför en eventuell provstart....
Jag gjorde en detaljstudie på nipplarna till chokewire´n och konstaterade att mina är avbrutna. Det ska vara en tunn kant som pressas ihop med en specialslangklämma. Det fick bli en temporär lösning, jag borrade helt enkelt upp de nipplar som jag hade så det gick att trä i hylsan för att få en styrning. Och så länge wiren inne i hylsan är spänd behövs väl ingen låsning.
Det blev till att tillverka lite delar också. Jag saknade kombofästet för för bränslerör och vacuumslangen, men nu har jag ett...
Sen är avgasröret på tur. Ett av fästena, det framför bakre burken, finns inte att köpa. Så det är bara att börja med tillverkningen.
Att få till infästningen av vibrationsdämparna var lite pyssel. En fläns på 6mm med 30mm invändig diameter. Visst med stans och dyna i en press så är det inte några problem. Men vem har det hemma? Det fick bli pallbockens rör och kulhammare, med avslut av en hylsa ur hylsnyckelsatsen...
Undertill är nu även kardanaxeln på plats.
Innan jag gick in för kvällen måttades avgasröret på plats. Behövdes dels för att få koll på sista måtten på mitt egentillverkade fäste sen är jag nyfiken på vad det är jag har för något.
Det köptes för länge sedan och hade varit monterat en kortare period. Det verkar vara ett rostfritt i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Inte så mkt kvar nu. Glöm inte att videofilma första startförsöket!

    SvaraRadera
  2. Vänta nu...har du tre ljuddämpare? Då har du fått tag på ett avgassystem till 1800E!

    SvaraRadera
  3. Nja, inte är det fler än två burkar, men det känns ändå inte helt rätt. Som det känns nu får det hänga med en stund och vara en del i ständiga förbättringar tillsammans med kofångarna. Kanske passar det bättre på en -73'a senare?

    SvaraRadera
  4. Now your talking! Har bara några rör o rn burk så jag är klart intresserad om det kan passa en ESr

    SvaraRadera