söndag 28 juni 2015

Bröllop!

Så var det dags!
Kamrater på plats och motor hämtad från det andra garaget.
Jarmo hade med sig motorlyften, helt nödvändig!
Men först lossa motorn från stativet den suttit fast i sen vintern 2008.
Ny koppling, tryckplatta och spigot-lager monterades innan hela växellådan monterades. Sån tur att Jarmo hade en gammal utgående axel kvar från PV renoveringen med B4b, passade som handsken.
En hel del diskuterande innan vi beslutade oss för att växellådan nog skulle vara monterad med motorn. Växelspaken togs bort för att underlätta. Senare skulle även luftfilter och ventilkåpa demonteras för att få mer motorn i motorummet.  Allra sist lossades motorfästena då det var hopplöst att få i gängändarna i framvagnsbalken.
Hej o hå, nu är det på gång.
Ett snabbt avbrott för fotografering...
Sen var det en hel del frustration då motorn tog i i bakkant men oljetråget ville inte glida förbi framvagnsbalken.
En hel del upp och ner mellan växellåda och motorrum.. rena träningspasset, fast vad vet jag om det?!
Här ska motorfästenas skruvar hitta tillbaka. Jo, till slut var det enklast att ta bort motorfästena från blocket och montera dessa efteråt.
Nöjda mekaniker efter att ha kämpat med att få i motorn.
Hur kan ett "Tack" räcka?
En kall öl för att fira måste vi ju ha.
En nöjd Lennart på bild.
Jarmo ser nöjd ut efter en dags P1800 skruvande.
Kan de bli nästa bil kanske?
Fast nöjdast är nog jag, en milstolpe till är genomförd.
Sen när lugnet lagt sig hade jag ju ett uppdrag kvar.
Skylten är på plats och givaren är identifierad.
Tack, Micke!
Nu ska alla anslutningar göras, system ska fyllas avgasrör ska monteras.  Än är det en del kvar men det närmar sig.

4 kommentarer:

  1. Och prydligt blev det också, Grattis till Bröllopet!

    SvaraRadera
  2. Bild nr 1 på Lennart är fantastisk! :-)

    SvaraRadera
  3. Vad gör man inte för att få till ett bra foto...

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Det där är en riktig milstolpe i renoveringen. Jag har nog testat alla varianter att få i och ur motor i P1800 och den absolut smidigaste är att ställa motor och låda på den kompletta framaxeln, hjuldolly under medbringaren på lådan, sedan lyfta karossen med motorlyften och skicka in hela paketet bakåt till rätt plats, sänka ned karossen och montera bultarna för framaxeln. Klart. Men som sagt, din variant har jag också gjort och det går bra det med, men man förkortar livet med ett par timmar på grund av risken för lackskador ..hehe Provstart om några dagar utan avgassystem..?

    SvaraRadera