torsdag 16 juli 2015

Vad händer här då?

Semester och oroligt väder passar perfekt för P1800 skruvade. Det blandat med lite besök och bilsnack är ju kanon.
Idag blev det tändinställning med stroboskoplampa. 17-19 grader enligt instruktionsboken. Men dessförinnan brytarspetsar och kamvinkel. Med ett brytaravstånd på 0,45 fick jag kamvinkel 43 grader. Med enligt instruktionsboken ska det vara 62 grader, men då kallar de det för slutningsvinkel? Hur går det ihop?
Med tändningen inställd var tanken att få ordning på förgasarna. Jag får olika bud på grundinställning från 2 till 2,5 varv. Med 2,5 varv spottar den och fräser ganska duktigt, den suger även i sig en halvliter bensin på 5-10 minuters tomgångskörning... Tyvärr fick jag det inte på film men kanske lägger Lennart upp något på sin sida. Vidare verkar det vara något som går trögt i den främre förgasaren precis vid tomgången. Kanske kärvar gasaxeln eller spjället, blir att ta isär att kolla. Jag har proppat röret till undertryckstanken men kan det trots det ta tjuvluft via bromsservot? Kan det vara en felkälla?
Men först 2 varvs grundinställning innan jag tar isär den främre.
Jag var på den lokala marknaden och fyndade en laddregulator. Jag var tveksam på den gamlas funktion så jag bytte och vips så laddar det så fint som det ska. Sen att den är förzinkad som det ska se ut är ju en bonus.
Jag även under veckan försökt att få liv i hydraulkopplingen. Jag har nog försökt med alla knep och verktyg jag känner till. Sen tog jag isär huvudcylindern och kunde konstatera att packningarna svält. Jovisst ja, smörjde in dem i motorolja när jag satte ihop dem för ett antal år sedan...lärpengar....
Fuskade även lite med inredningen om nu dörrlisterna med beslag är insida eller kanske utsida. I alla fall är de på plats de med inklusive skrapskydden.

2 kommentarer:

  1. Skall försöka ladda upp filmen på min sida. Tycker nog du underskattar bränsleförbrukningen just nu...skulle säga 0.75 L per 4 min tomgångskörning blandat med lite förgasarsmällar. Men fint går den o låter bra förövrigt din B18

    SvaraRadera
  2. Testkörning runt kvarteret är toppen för både humöret och viljan att skruva. Man blir helt salig av såna milstolpar. Kom igen nu! Ut och kör en sväng!

    SvaraRadera