söndag 2 augusti 2015

Premiärtur, eller...

Då var jag tillbaka till "landet med mekarvänligt väder"....
Som ni förstått har det varit stiltje på skruvarfronten ett par veckor. Jag var tvungen att fylla på vitaminreserven...Så nu ska lagren med i alla fall B- och D-vitamin vara på topp. Kanske någon skiva med C-vitamin även har slunkit ner... Varm och skönt har jag haft i alla fall och kan konstatera att öl är bra i värmen. Och äntligen kom jag iväg på ett museum, men jag fick naturligtvis åka själv. Så för dig Janne och andra som undrat varför det varit tyst, här kommer en uppdatering!

Väl hemma var suget efter att få igång kopplingen stort... Så i med nya packningar i huvudcylindern.
Jag passade även på att kolla bromshuvudcylindern, men där hade jag inte varit framme med oljekannan. Det var så där torrt och fint som nya packningar ska vara så den sattes ihop igen.
Men innan jag rullar ut i "solen" passar jag på att byta förgasarnålarna. De ingick inte i renoveringssatsen och då bestämde jag mig för att vänta och låta de gamla vara med till nu. Enligt denna sida ska jag ha ZH märka nålar. Och även de gamla var av samma sort, då kan det inte vara helt fel. Så efter lite mer koll på grundinställningar så ska det tydligen vara 1,5 varv eller 9 "flator" som de uttryckte det... 6 st på ett varv...
Ooops, med bilen ute ur garaget verkar det som om den inte tycker om slutväxelolja... Att kolla upp senare. Nu ska kopplingen igång...
I frustration förra gången handlades det in en vaccumsug till hydrauliken. Den visade sig funka finfint. Men helt enkelt är det inte att vara både i motorrum och under samtidigt...
Men till slut så.
Men med koppling kan jag ju provköra!
Så igång med motorn och så kör vi in bilen i garaget för första gången på många år...
Listan med "fixa senare" växer naturligtvis, som att avgasröret slår mot panhardstagsfästet. Hela systemet sitter bara i den bakersta upphängningen just nu. Sen är det läge för en förgasarinställning, koppla in bränsletanken och så sätta fart på bromsarna. Därav den lite osäkra framfarten in i garaget.. Jag vill ju inte börja med att krocka inne i garaget...

3 kommentarer:

  1. Go känsla. Stort steg taget. Grattis.

    SvaraRadera
  2. Häftigt. Kunde inte se filmen men jag litar på dig att premiärturen är gjord

    SvaraRadera