tisdag 26 januari 2016

Lite fokus på varvräknaren....

Nu är jag inte alls hemma på det där med elektronik, mekanik är min grej. Men för att citera.... Hur svårt kan de´va´!
Men varvräknaren är död.. och jag har kollat att mätaren är schysst. Visaren står på  2800rpm med 10.7mA matning, allt enligt servicehandboken. Det måste då vara den så kallade transmittern som felar..
Ivrigt påhejad av arbetskamrater, eller om jag gått runt och tjatat.. I alla fall har ett schema plockats fram för omvandling från frekvens till spänning. En lustig formel för att hitta rätt motstånd och sen damma av både ohms lag och ekvationer från skolan...
En lista med komponenter trillade ner i brevlådan efter ett par dagar, sen var det bara att börja bygga. Jag har lånat en byggplatta för att kunna testa utan att löda ihop allt på en gång.

Vilket visade sig vara ett bra drag...
In med anordningen i bilen och koppla in istället för transmittern...
Nå, funkar det då???
NÄ..
Funderingarna nu är om strömmen räcker till att driva mätaren och hur är egentligen kvalitén på insignalen från fördelaren??
Det är bara att läsa på ytterligare och fråga runt bland kollegor. Som sagt hur svårt kan de´va´!
Det finns ju ett annat sätt, att be någon som kan göra jobbet utan mig... Men vad lär man sig då och hur kul är det?
Fortsättning följer...

8 kommentarer:

  1. Jag är lite avundsjuk på att du är omgiven av kompetens på jobbet som bistår med lösningsförslag. Jag hade personligen lämnat bort det där till andra att lösa, men det är imponerande att du försöker få liv i den själv. Du kommer att lära dig massor och samtidigt tänja gränsen för vad du trodde att du kunde fixa själv.

    SvaraRadera
  2. Tänk på att kabeln som lopar bakom v-räknaren är riktnings känslig.Den vita som kommer från fördelare/tändspole.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den generationen varvräknare som har en öggla vid instrumentet är nästa generation varvräknare. Denna har delat upp funktionen mellan att ha koll på varvtalet (transmittern) och visarinstrumentet (i instrumentpanelen). Transmittern är monterad i fronten och har säkert fått en hel del stryk av salt och annat under årens lopp. Sen har nog även komponenterna åldrats tills dess att de helt enkelt lagt av.
    Fortsätter att läsa om högpass och lågpass filter och hur det påverkar insignalen till I/C kretsen.. Still confused...

    SvaraRadera
  5. Jag gav upp mina försök efter ha testat 3 olika motstånd. Per Arne med 64:an lyckades ju men för mg var det inte lika lätt. Lyckas du hitta lösningen kan du nog sälja idéen dyrt till många av oss..

    SvaraRadera
  6. Min går fyra gånger så fort som motorn. Tomgång 4000. Kanske finns något i din lista som funkar för mig?

    SvaraRadera
  7. Det finns en lösning! En god vän har tillverkat den lilla "transmittera" sedan 90-talet. Skicka mig ett mail så förmedlar jag hans telefonnummer.
    jan.gunderyd@telia.com

    /Janne

    SvaraRadera
  8. Det känns bra om det finns någon som redan gjort resan. Men än har jag inte gett upp..

    SvaraRadera