fredag 15 april 2016

Besiktningen avklarad!

Jag använder en gammal bild då jag inte hade någon kamera med denna gången. Men nu är det klart! Välkommen tillbaka om två år sa han när jag betalade i kassan.
Men det har varit en del förberedelser med att läsa och skruva förgasare innan denna gången. Trots det fick jag ställa ner den lite till på plats. Men denna gång hade jag förberett med att ta bort filtrena och hade verktyg med mig. 4,1 i CO enades vi om att det var bra.
Nästa på listan är att ställa in framvagnen. Planen har varit att så fort jag får köra bilen så ska den in på framvagnsjustering. Men det gick jag bet på. Några svarade helt enkelt inte i telefon och andra justerade bara toe-in??
Sagt och gjort, "hur svårt kan dé vá!".
Fram med ett snöre och göra sig ett lod. Sen mäta med skjutmåttet i ovankant och underkant på fälgen. Funkar kanon. Konstaterade att chambern var negativ på ena sidan och positiv på den andra!? Så kan det väl bli när delarna inte kommer på samma plats som tidigare.

Cambern ska vara positiv mellan 0 och 0,5°. Omräknat till millimeter ska det skilja upp till 3mm mellan övre och undre måttet mot fälgen. Efter  lite laborerande med shimsen på övre A-armen är det nu 1,5mm på både höger och vänster sida.
För att mäta toe-in gjorde jag mig ett jätteskjutmått. Med lite hjälp av grannen kunde jag hålla det mot fälgkanten och mäta med skjutmåttet. Efter några försök så stannade jag på 1,5mm toe-in.
Så där ja! bara ut och åka...
Men ska bara fixa avgassystemet först. De rör jag köpte för länge sedan är säkert till en E-modell då det är 1/4" grövre än fästena. Fästet vid bakaxeln har jag inte monterat då det varit synd att modifiera det som är rätt. Kanske bli det ett avgassystem i rätt dimension senare, och då är det bra att ha rätt fäste kvar. Den som spar han har...
I alla fall, när jag demonterade så satt det gamla fästet kvar och det sparade jag naturligtvis. Det var bara halvt men jag tror att gummi-limmet kan hålla fast en ny plåtbit anpassad för en avgasklämma. Den ska bara härda igenom sen blir det att montera.

1 kommentar: