söndag 24 april 2016

Varvräknaren och modern elektronik..

Från svets och mekanik via inredning till elektroniklabbande...
Nu andra försöket med nya kretsar. Efter en hel del diskussioner med de som kan, har jag lärt mig att det måste ske i flera steg. Och med lite kunskap blir det hela logiskt.
Först filtrera signalen från tändspolen till en snygg sinuskurva. Sen göra om sinuskurvan till en fyrkantspulsar, för att i nästa steg få en spänning som funktion av frekvens. Efter det måste det till en förstärkare för att orka driva mätaren.
Först sätta upp allt på en byggplatta för att se om det fungerar denna gången... Först hade jag problem med glapp i kopplingarna.
Men...

Här är resultatet! Det är nära nu.
Men det verkar som om jag får skaffa en bättre förstärkarkrets... Det är inte utan att jag har lärt mig en hel del hittills på detta elektronikäventyr..
Signalen från frekvensomvandlaren är stadigt kopplad till varvtalet men förstärkaren verkar klippa på lägre spänning?? Sen måste naturligtvis detta trimmas in så att mätaren visar rätt...
Blir till att fråga mera..Och leta efter en bättre förstärkarkrets innan jag börjar jobbet med att löda ihop allt till en snygg installation.

2 kommentarer:

  1. Jag blir imponerad! Det är inte alla som ger sig på sån problemlösning. När du är klar kan du få "justera" min varvräknare så den visar rätt även vid högre varvtal på motorn

    SvaraRadera
  2. Närblir det Nyköpings hamnträff, premiären nästa vecka?

    SvaraRadera