torsdag 7 april 2016

Så var det dags för kontrollbesiktningen!


Så var det då dags att stå framför bilbesiktningen...
7 april blir ett historiskt datum för "min_P1800". Jag försökte inte ens hävda att det var en ombesiktning från förra tillfället innan det blev körförbud 1 december 1979.
Först en enklare registreringsbesiktning för att ändra färg och ta bort dragkroken.
Sen var det dags för den trevliga kontrollanten att kolla så att allt är trafiksäkert. Jag fick möjlighet att justera in ljusen så att de inte skelade, sen en genomgång av hjulupphängningarna. Inga glappa leder där inte.
Bromsarna fungerade fint och sen ett riktigt högt CO värde på det....
Det var så trevligt så att jag bokar in ett återbesök.. Nu gäller det att få tag i någon som kan justera in SU-förgasare...
Men jag har en månad på mig.. så jag firade med att åka och tanka. Sen in med bilen i garaget då regnet hänger i luften.. Visst har jag räknat med småjusteringar så här i början. Men inte att garagegolvet skulle vara täckt av bensin när jag kom hem....
Samtidigt när jag hissat upp bilen, kryper under och konstaterat att det fuktar runt hela tanken kommer Lennart, han med P1800ES-73, förbi och vill se den nybesiktade skönheten.
Det är nog tankmätarepackningen, säger han.. Jag får känslan att han sett problemet tidigare.  Ut med allt i bagaget, bort med mattor och masonitskivor. Jovisst, felet hittat! Den tunna packningen som jag lagt dit tidigare var en felbedömning.. Så är det.
Tur att Temaaffären har öppet länge på kvällarna. Fort iväg och köpa packningsmaterial. Fram med sax och håltång så ska det nog kunna gå att täta.
Men full tank är fullt upp i röret, eller hur?
Nivån måste ner lite för att det inte ska rinna över.
Slanga bensin var länge sen, men Lennart kände sig trygg..
Ihop och sen ut på en kontrolltur, jag gissar att det kommer bilder på P1800ES-73´s sida under kvällen från turen. Själv hade jag fullt upp att köra. Den här gången helt utan att använda sig av gråzoner, utan helt lagligt.
Jag väntar lite med att sätta tillbaka allt tills all bensin dunstat.
Så nu blir fokus på förgasarjustering och sen borde framvagnen få en koll innan jag rullar allt för länge. O så återbesöket förståss..
God Tur, på er!

7 kommentarer:

  1. Stort grattis ärade blogg- & arbetskollega! Kul att få vara med på första riktiga "långturen" i mörkerkörning. En historisk dag efter 37 års stillestånd o 7.5 års arbete! Tack önskar Lennart o sonen Anders

    SvaraRadera
  2. Grattis. Kände samma sak för 2 år sen med min bil som också besiktigades 1979 senast. Min bil luktar också besin då jag tankar ända upp i röret.

    SvaraRadera
  3. Grattis. Du är väl värd en premiärtur. Lite finlir får man räkna med.

    SvaraRadera
  4. Härligt! Stort grattis från mig!!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla Gratulationer! Det känns helt ok att ta en liten tur när man bara känner för det.
    Bensin läckaget fixade sig med ny packning så nu ser det ut som förut i bagaget.
    Lite funderingar kring förgasarna, inser att jag skulle haft med lite verktyg till besiktningen och skruvat mer på plats när jag hade mätutrustning inkopplad;-) Men efter att kollat youtube och skruvat lite i helgen inser jag att den gick riktigt fett.. Nu går bilen bättre, men om det räcker för besiktning?
    Finns det CO mätare för hobbybruk? Eller chansa igen? Det är frågan..

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat,nu är det bara att köpa ett nytt projekt och börja med.

    SvaraRadera
  7. Jäkla skoj att få se den klar. Bara att gratulera.
    Mvh
    Blästrarn

    SvaraRadera