söndag 22 maj 2016

Värmeläckage!


Jag fick se att det låg en droppe på golvmattan i kupén?!
Första tanken var förstås den tidigare otäta vindrutan. Men snart såg jag att det hängde en droppe från värmeventilen.. Klart att den börjar läcka efter ett tag.. Egentligen inte alls konstigt då den är original från 1961 med allt vad det innebär.
För att inte få hela golvet fyllt med kylvätska kopplades värmeventilen bort. Och då tar man något som finns hemma och proppar med.. Vinkorkar!
Men hur får man dem i rätt storlek!?
Jo, en skruv i var ende för att hålla i och så använder vi smärgeln igen.. Funkar fantastiskt!
Lite lagom tryck emot smärgeln så snurrar det på av bara den samtidigt som korkspånerna flyger runt.
Den läckande ventilen måste ju lagas. Tittade först på en ny! Huj, vad dyra de var då. Men efter lite googlade såg jag att det går att köpa tätningen löst för ett par hundra. Det verkar vara ett smakligare alternativ. Finns på flera ställen bland annat här, det verkar vara samma grundventil i en massa jänkebilar från 50/60-talet.
Men så var jag av en tillfällighet förbi hos en kamrat. Och efter lite vanligt prat om bilar, motorcyklar osv kommer vi in på den läckande ventilen. En sån har jag liggades i garaget som blev över från mitt gamla jobb säger han...
Visst, samma grundkonstruktion och samma delar innanför.. Bara att plocka isär och ta ur packningarna. Det bökiga blir att ta bort den gamla och få ur kappilärröret ur värmepaketet. Men det ska väl gå det med. Det är ju jag som har satt ihop det..
Även varvräknarprojektet har fått lite tid i helgen. Jag lånade ett oscilloskop och kopplade in så att jag kan se signalen från tändspolen. Ganska häftigt!
Och så här ser det ut efter filtreringen av signalen in till frekvens/spänningsomvandlaren.
Det ser inte optimalt ut men sen räcker inte kunskaperna till hur jag ska göra för att det ska bli bra...
Såg även att det var Volvoträff i Skokloster, där skulle jag ju varit! Men jag får väl gratulera Mark till priset med sin 61'a1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar