söndag 22 maj 2016

Värmeventil

När jag nu fick tag på en ventil som innehåller alla reservdelar jag behöver så kan man ju inte vänta.. eller hur.
Genom att först prova på den nya, såg jag att det var rätt lätt att ta dela värmeventilen. Då kan den delen som kappilärröret sitter i vara kvar i värmepaketet. Sen vika ut alla bläck så att det går att komma åt packningen. Stor som en femkrona där den gamla var som i bakelit.
 Med bitarna rengjorda sätts det ihop igen. Jag la en tunn sträng av packningssilikon runt ytorna mot ytterkanterna för tätningen skull.
Till sist var det bara att krypa in under instrumentpanelen med huvudet före och sätta ihop delarna.
Sen blev det kväll för denna helgen, jag kanske smiter ut en stund imorgon igen för att göra klart..

2 kommentarer:

  1. Jag blir jäkligt imponerad över din förmåga att dyka ned och demontera allehanda delar och få liv i dom. Jag har skruvat med 1800 sedan 1981, men jag har aldrig demonterat en värmekontrollventil totalt och fått liv i den! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Men det är ju mekanik. Det går ju att förstå sig på.
    Annat är det med elektronik?? men jag ger mig inte...

    SvaraRadera