söndag 9 oktober 2016

Mera och fler växellådor

Denna helg plockade jag isär överväxeln för att se hur skicket är på insidan. Jag hittade inga överaskningar så det får bli nya packningar och tätningar innan ihopsättning igen.
För att få bort oljepumpen skulle ett Volvo-verktyg användas. Det fick bli skrotlådan och en 10mm rundstång som gängades med UNF 7/16 i ena änden och M10 i den andra, med en lämplig hylsa så fick jag en avdragare.
Så var jag och hämtade ytterligare en låda. Nu har jag så att jag kan starta försäljning snart!?
Detta var en låda anpassad för överväxel med den långa utgående axeln och oljepluggen i den övre av anvisningarna i växellådshuset.
Lådan har artikelnummer 254322 men konstigt nog var den märkt M40? När jag kollar i reservdelskatalogen står det att samma artikelnummer är till Amazon P120/P130 med M41? Men som sagt visar oljenivåpluggen att den är avsedd för överväxel från början.
Lådan verkar riktigt fräsch förutom lagret på ingående axel. Det ska i och för sig stöttas av lagret i svänghjulet men frågan är hur mycket det får röra sig? Och om det går att byta utan att riva hela lådan? Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
Sen lite rengöring och motorfärg av köpingnyans innan nya packningar så blir det nog bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar