måndag 31 oktober 2016

Och så huvudlådan

Efter att ha bytt till vinterdäck, tvättat sommar däck och bilar in och utvändigt så blev det lite tid till kvalitétsskruvning.
Efter att under en tid tvekat på om jag ska demontera huvudlådan, så gick det rätt fort att få isär den. Men jag är fortfarande fundersam på hur jag ska göra för att få ihop den. Speciellt hur jag gör för att få mellanaxeln med shims etc på plats. Men det får bli ett senare bekymmer..
Syftet med att ta isär är att byta till friska lager. Det känns bra och ha rätt originalverktyg.... Men bara för utmaningens skull så blir det hemmagjorda hydraulpressar och brädbitar..
Oavsätt verktyg så är det numer nytt lager på ingående axeln.
Utgående verkade enklare till en början. Sen inser jag att änden på axeln är rätt så blånerad. Verkar ha gått hett till...
Återigen tvekan.. Tänk så mycket tid det tar när man tvekar.. Men har man tänkt tanken så har man väl bestämt sig, eller hur..
Sagt och snart gjort.  

Jag har ju axeln från den lådan som hade kuggbrott på treans drev. Den axeln ser mycket fräschare ut. Bara att skala av alla trasiga drev och flytta över de hela dreven till den axeln, så de drev som är inslitna får jobba ihop. Så här lång kom jag innan det blev kväll denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar