fredag 20 november 2009

Säkringshållare och svartmålning

Mest småplock har det blivit även idag. Kanske inte så roligt att titta på men jag lägger i alla fall ut några bilder.

Undertryckstank rengjord efter ha legat i citronsyra en vecka drygt. Det går riktigt och se hur porerna med rost blivit urgröpta och rengjorda. Måste nog fylla insidan med olja efter att färgen torkat ordentligt för att inte det ska bli ny rost på insidan. Med tanke på hur lite rostfärgat vattnet var när jag hällde ut det har tanken nog klarat sig riktigt bra.

Så, efter rengörning av tutdelar och relähus har de fått färg på sig.

Även säkringshållarna blev rengjorda och fick ett hastigt bad i syran för att lösa upp rosten på plåtblecken. Behövdes bara några timmar så lossnade det så lätt. Jag var rädd för att ha dem förlänge då det även äter upp förzinkningen. Se vilka fina säkringar jag fick tag på. Med små papperslappar inuti som beskriver amperetalet.

2 kommentarer:

  1. Undertryckstank...kan du förklara det lite närmare..vad har den för funktion och sitter den bara på tidiga bilar?

    SvaraRadera
  2. Om jag kommer ihåg rätt så var det där med bromsservo lite nymodigt 1961. För att vara säker på att undertrycket från förgasarna skulle räcka ökade de volymen med en parallellkopplad tank.
    Istället för gummimembranet i vacuum klockan som kom senare sitter det en kolv som är tätad med en gummiläpp. Gissar att den senare varianten är effektivare och då behövs ingen tank, eller så försvann den i något "Costreduction" projekt.

    SvaraRadera