lördag 29 maj 2010

Bakaxel borta och karossen monterad på ställningen!

Så var bakaxeln bortmonterad! Många skruvar som trilskades..
Men till slut kom vinkelkapen fram och så var den loss. En av bärarmarna var i alla fall ihjäl så det var ingen synd om den. Den mutter som håller högra bärarmen i karossen var helt omöjlig att få bort, så ett litet snitt och den var loss..
Här ligger den lös på garagegolvet. Ytterligare ett separat projket någon vinter...
Men det stora steget!
Nu är karossen upplyft på min ställning. Det gick åt två grannar för att få upp karossen. Först upp på bockarna och sen sista rycket upp på ställningen. Det finns lite jobb kvar, jag har ännu inte fått tag på saxdomkraften för att sköta justeringen av lutningen. Än så länge får bockarna var kvar som ändlägesstopp.
Det var förvånanvärt enkelt att luta karossen från sida till sida. Höjen på tröskelbalken kan justeras från 400mm till 1000mm. Kanon med riktig arbetshöjd, och det går att komma åt inuti hjulhusen;-) 

2 kommentarer:

  1. Imponert av hvilket prosjekt du har gitt deg i kast med,samt hvilke resultater du har oppnådd så langt. Spennende og inspirerende å følge fremdriften!

    SvaraRadera
  2. Tackar. Snart hoppas jag kunna komma igång med plåtformning igen, eller "rostlagning" men det låter mycket tråkigare.
    Jag såg att du har en egen blog. Jag har lagt en länk i vänstermarginalen "P1800ES-72". Kul att se tillverkningen av karosserna i Olofström. Vilket handtverk det var på den tiden...//P1800-61

    SvaraRadera