måndag 25 oktober 2010

Säsongsavslutning och början på nästa.

Efter rostskyddsmålning av all ny plåt var det så dags att bygga ett tält för vinterförvaringen.  I år blev det lite större så att det går att gå raklång bredvid karossen. Kan vara bra om abstinensen blir för stor i vinter..
Men så är det då dags att börja den nya vintersäsongen.
Det börjar med bakaxel och infästning komplett med handbroms. Och även kardanaxeln kommer att få vara med från start.

Det kommer i och för sig att ta en stund innan det är dags, men vilken färg ska bakaxeln ha??
Den här är uppenbart motorröd? Var den även det som ny?
Men först blir det till att städa garaget!
Men det är så lätt att bli kvar vid datorn när det vankas städning....
Jag hittade några ytterligare entusiaster som renoverar och skriver om sina P1800-projekt. Jag lägger upp länkar så fler kan se vad de gör.Är det någon som känner igen sig skulle det var skoj om ni hörde av er.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Lite abstinens skulle jag få att ställa ut bilen till nästa vår men antar att du vill ha en varm bruksbil.

    På min 61:a var bakaxeln målad i samma halvblanka svarta färg som
    länkarmarna i framvagnen. Framaxelbalken var målad i gråblå som värmepaketet. Snyggt? Vet inte vem som gjorde färgvalen på den tiden.... kanske blev färgen över från något annat projekt.

    Ska du renovera bakaxeln? Gör du det själv i såfall?

    Hälsningar
    Janne

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte ännu hur djupt jag ska gräva i bakaxeln.
    Tanken är att byta packboxar kolla över lager titta in i klumpen och se om det går att få en bild av skicket.
    Lager går att byta, men om det visar sig att det är stort spel eller trasiga kuggar i centralväxeln får jag tänka om.
    Jag är fortfarande fundersam på färgen? Kan det vara en utbytesvariant eller varför skulle den vara röd? Det verkar vara rött från början. Både på axeln och på bromstrummorna? Kanske det finns någon som kan ge ett tips. // P1800-61

    SvaraRadera