söndag 30 december 2012

Ännu mer instrumentpanel.

Jag fortsätter att laga panelen efter de brutala justeringar som är gjorda under åren. Här har någon installerat en radio med endast en yxa som verktyg...
Jag har två fronter att välja mellan men jag tvingas använda den som täcker mest. Dessutom tycker jag att den passar bättre till panelen i övrigt med sina gråa fält. Den andra är mer Amazon, eller hur..
Efter lite lappande och en skvätt färg ser det lite bättre ut.

Sen är det de blanka partierna som ska ha lite puts. Autosol och diskvatten var grejen för dessa delar. Ser ut som nya förutom de hål som inte ska vara där och yx-mannens egna signatur i radiohålet.
Sen kunde jag börja montera ihop delarna igen. Det är en härlig känsla.
Som syns på bilden har jag låtit en del av patinan vara kvar på baksidan av panelen, rost skulle man även kunna kalla det. Men jag vill inte ta bort den snygga märkningen med #118 som var ritad på delarna.
Jag kan inte låta bli att ta med denna skruv, eller egentligen en i varje ände av panelen. Hur tänkte de?? En skruv med mutter där både skruvskallen och muttern är helt dold för alla typer av verktyg?? Det är tur att man har några extra leder i fingrarna...
När monteringen var påbörjad är det svårt att sluta.
Nu saknas bara olje/vatten-tempmätaren och så ska några icke orginalhål täckas. Ett i vänstra nedre panelen och ett till höger om radion. Men hålet där kontrollampan för ev överväxel ser ut att vara orginal men vad ska sitta där när det inte finns någon överväxel?? Någon som vet? Sen hade jag missat att måla luftdysorna, så de ska få lite färg på sig innan det är helt klart.
Och så återstår ju kablaget, då är ju frågan om det ska fästas i panelen innan bilen eller tvärt om. Det är frestande att koppla allt bakom panelen när den ligger löst. Men för det saknas kabelstrumpan... alltid är det något. Men till slut ska alla bitar falla på plats, men det får bli nästa år det...

Gott Nytt P1800 år alla bloggare!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat det rör sig framåt ordentligt.
    Nu kan du ta nyår o vara nöjd med 2012 års p1800 jobb!
    Gott Nytt År önskar P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Mitt tips är att koppla in hela panelen på kablaget utanför bilen och sedan montera in det komplett. Klart lättare.
    Mvh Mark

    SvaraRadera