onsdag 2 januari 2013

Instrumentpanelen klar!

Efter mycket letande lyckades jag få tag i en skvätt Eter! Tack!
Hur gör man då?
Jag provade några varianter som inte gick först. Men tills slut lyckades det.
Först tog jag bort bulben och tömde ur Acetonet jag provade med tidigare. Det visade sig att det inte räckte till för att mäta ner till 70°C. Så med bulben lös borrade jag ett 1mm hål i toppen. Sen lödde jag ihop alla delar när systemet var torrt.
Det var då det trickiga började. Fylla genom 1mm hålet gick ju bra, hela 1.5 cl får plats, så nu har jag Eter så att jag kan starta serietillverkning.
Snö finns ännu så att jag fyllde en bytta för att kunna hålla bulben kall. Men det gick inte att bara löda ihop hålet då trycket ökar direkt i bulben så fort lödkolven kommer i närheten.
Det blev till att flytta sig till skruvstädet. Forma en mässingsspik som en pil och knacka fast i hålet. En snöboll runt bulben och så gick det att löda fast spiken. Och så naturligtvis klippa bort det som sticker ut.
Sen in i köket och koka vatten för att justera mätaren både vid 100°C och 70°C. Även det var lite trickigt men det gick till slut. Felet var att jag hade varit på justeringen allt för mycket när jag provade att använda Aceton istället. Det fick jag betala för nu....
Jaha, då var det bara att montera sista mätaren i instrumentpanelen. Så var den klar för att packa ner i lådor och förvara tills det ska monteras på bilen.
Det är förvisso några fula hål som ska täckas, men det får vara än så länge. Jag har en tanke om en snygg ägarskylt och några blanka täckbrickor. Sen återstår ju förstås textilkabelstrumpan som jag får jaga vidare...

2 kommentarer:

  1. Ser ju jättebra ut, men ett nytt glas i backspegeln skulle kanske inte skada.

    SvaraRadera
  2. Imponerad av dina kreativa lösningar.
    Hur får man tagi eter, ska själv renovera tempmätarna
    Totte me 61:an

    SvaraRadera