tisdag 4 december 2012

Lite småplock och så kablaget

Så har det gått en tid sedan senaste uppdateringen igen. Men det verkar vara stiltje på flera P1800 adresser...
En liten samling delar som jag fick med mig från Classic Marknaden i Västerås. En eller till och med två tändare, oljetryck mätare och så en liten backlampa. Sen ett tändlås till ombyggnaden av instrumentpanel. Men än saknar jag tändspolen.
Tändarna, en sprillans ny där jag satte på knoppen och kromringen från en trasig. Och så en ihopplockad av det bästa från alla de jag hade. Det lutar nog åt den helt nya då den aldrig varit i närheten av en cigarett.

Kablaget ser det inte ut som om det har hänt något alls med....
Men alla kablar är nu identifierade, förutom en violett/svart 4mm2 som slutar vid kontakterna vid höger strålkastarlampa. Vad kan den vara till??
Kabelskinnen är uppsprättade och de ihopsmälta delarna utbytta. Allt till och från tändning, generator och startmotor är nya. Samt några till som verkar ha fått en för hög belastning någon gång... Kabelstammen genom tröskellådan hade troligen fått smaka på värmen ifrån någon tidigare svetsning, det var en mer eller mindre solid klump mitt på... Nu är de utbytta. Tyvärr har jag inte fått tag i den tvåfärgade kabel som det ska vara utan fått skarva på en bit på mitten för att ha rätt märkning i ändarna. Men jag har en tråd ute som kanske kan leda till nya trådar... Nästa steg blir linda isoleringstejp runt kablarna. Jag hittade tygtejp med klister på ena sidan i sportaffären. Tänka sig att de i alla fall har något intressant i sortimentet..
När det var tråkigt att skarva kabel växlade jag med och fixa till backlampan. Inte NOS, men kanske tillräckligt snygg för att täcka det redan borrade hålet i vänster bakstötfångare..

6 kommentarer:

  1. Kablar sickar du efter från England se länken
    http://www.autosparks.co.uk/index.php?cPath=88

    Hälsningar Mikael T

    SvaraRadera
  2. Tackar, de har ju alla kablar, genomförningar och rundstift som går åt. Och så kan man handla per meter kabel. Då är det ju bara kabelstrumpan kvar...
    Jag börjar fundera om jag inte ska börja om med kablaget igen... / P1800-61

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar du kabelstrumpan så lägg gärna en länk här
      Hälsningar Mikael T

      Radera
  3. Purple/svart elledning du undrade över

    Den går från tutknappen genom rattstångsröret och till jord på båda signalhornen (de svaga) via tutrelät. Har du några fler funderingar? MVH Mats Eriksson (chnr 2)

    SvaraRadera
  4. Tack Mikael och Mats för era kommentarer. Det är det som gör det roligt att dela med sig av framgångar och även motgångarna...
    Efter att ha lagt en hel del tid på att skarva kablar bestämde jag mig för att beställa nya. Enligt orderinformationen skulle det bara ta 2dgr att få hem kablarna från England. Så är det även möjligt att beställa enskilda metrar av de olika färgkombinationerna, fantastiskt. Jag kom just på att jag glömde beställa nya rundstift...Motgång...Men genomföringarna kom jag allt ihåg.

    Ang kabelstrumpan har jag googlat runt en hel del. Det närmaste jag har kommit är att det finns en leveranör som tillverkar tygklädda kablar för lampor etc i Fristad. Kan det finnas någon koppling till de kabelstrumpor som VP behöver för sina kabelhärvor??

    Jo sen till Violett/svarta kabeln.. Tutkabeln som kommer från rattstången gissade jag att ska sitta ihop med den tunnare violett/svarta som skarvas på samma ställe som skarvarna för vänster framlykta, känns logiskt då ratten sitter på den sidan. Den jag syftade på slutar vid höger framlykta och är ca4mm2, eller 28/0.030 som de på den "engelsktalande ön" skulle sagt.
    Eller kan det vara så att tutkabeln ska gå fram till högersidan??
    //P1800-61

    SvaraRadera
  5. Angående tygstrumpan så kan du fråga Mikael Sällström på CVI, han beställer ju de kompletta kablagen från England och hans underleverantör kanske kan ordna en strumpa till dig...Det är värt att fråga tycker jag
    /Mark

    SvaraRadera