lördag 5 januari 2013

Dragkrok och nästa delprojekt

Inte ska väl en P1800 ha dragkrok?
Jag vet faktiskt inte om jag ska ha den kvar men då den suttit där sen 1965 och det står 1200kg i regbeviset blir jag tveksam. Den är inte helt olik "Bröder ohlssons BOH" som finns i forumets underlag men då med max 750kg. Och 1200kg är inte fel om man vill hänga en trailer med tidstypisk sportbåt efter...Men å andra sidan vill man ha 1200kg efter sig endast sittandes fast i bagagerumsgolvet. Ja, nu är kroken i alla fall iordninggjord.
En garagebild kan vara bra så här när det mesta snart är genomgånget. Här är tänkt att bilen ska bo så småningom tillsammans med Hondan, Moppen och alla däck...
Den nya hyllan med nästan alla delar som är färdiga i respektive låda. Snart bara inredning kvar! Fast det finns ju saker jag vill förbättra på de delar jag redan gått igenom. Men jag gissar att det hör till....
Nästa delprojekt blir växellådan.Förhoppningen är att det ska räcka med en penselrenovering med nya tätningar på in och utgående axel. Vi får se...
Det är en låda utan överväxel då bilen är specad P18394 vänsterstyrd undan överväxel, det borde vara rätt. Men här funderar jag på om det ändå inte hänt något under alla år. Vad är det för kontakter i bakkant på växellådan och även en på ovansidan? Inte var det då några sladdar med i kabelhärvan och inte heller på elschemat?

4 kommentarer:

  1. Hej.
    Kontakten uppe på lådan är till överväxeln, den
    som är baktill under spakstället är till backljuset.

    gusod

    SvaraRadera
  2. Tackar,
    Då verkar det som om någon tidigare bytt lådan.
    En gissning är att den är nyare då den har backkontaken. När kom den?
    Men varför fick inte överväxeln sitta kvar? Den hade ju varit bra och ha nu./ P1800-61

    SvaraRadera


  3. Hej!

    Vilka kontakter menar du sitter i bakkant på lådan?
    Kontakten ovan lådan är till backljuset (kom vid ca chnr 4200) kontakten till överväxeln skall sitta i hålet där du har en bult bredvid kantakten till backljuset. Kabelhärva till överväxel är en egen kabelhärva, eftersom din bil inte är utrustad med överväxel så har du ingen kabelhärva med tillhörande kontakt och relä. Eftersom du har en tidig bil utan backljus kan du sätta en bult i stället för kontakten (har du ingen extra, kan jag kolla om jag har någon i lådorna med växellådsdelar). Det finns ett tidigt och ett senare lock med förlängningsrör kolla artnr i reservdelskatalogen har du det tidiga nr borde det vara originallådan.

    Chassie nr 2

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilka kontakter menar du sitter i bakkant på lådan? Är det den lilla kontakten som syns, är det inte original på tidiga P1800.

    HAR SKRIVIT OM TEXTEN! GICK LITE VÄL FORT NÄR JAG SKREV DET SÅ JAG FÖRVÄXLADE KONTAKTERNA TILL ÖVERVÄXEL OCH BACKLAMPA;

    Kontakten till vänster ovan lådan är till överväxeln och kontakten till backljuset (kom vid ca chnr 4200) skall sitta i hålet där du har en propp bredvid kantakten till överväxeln. Kabelhärva till överväxel är en egen kabelhärva, eftersom din bil inte är utrustad med överväxel så har du ingen kabelhärva med tillhörande kontakt och relä. Eftersom du har en tidig bil utan backljus sitter det en propp i stället för kontakten.

    Chassie nr 2

    SvaraRadera