söndag 20 januari 2013

Mera växellåda

Med växellådan rentvättad och med nymålad med röd motorfärg såg det ut att bli en bra dag i garaget i dag. Bara byta packboxarna på in och utgåenda axel. Samt de andra o-ringar etc som är med i satsen..
Dammtätningen vid växelspaken verkar inte finnas som reservdel och då får man uppfinna något själv.
Jag kom på att jag hade en rulle med laglappsgummi i skåpet. Klippte till en överstor bit och trädde över växelspaken. Lite dubbelvikt fick det bli för att ge ett överskott till "mittdelen". Men tyvärr han jag inte prova om det fungerade för att...
sen skulle bara de lösa delarna skruvas ihop. Visst kändes det mjukt men jag var helt övertygad att det var den nya korkpackningen som gav vika. Sen knäppte det till och då insåg jag att jag missat att få in växelföraren i läge....
Några väl valda ord och så var det bara att plocka ihop för denna gång... :-(
Någon som kan tänka sig att sälja ett växelförarhus/lock??
Så här långt hade jag kommit.
Det ser ju snyggt ut men tyvärr med trasigt lock....
och spaken var ingen idé att sätta dit.

2 kommentarer:

  1. Det där går att svetsa. jag har en kille i Rågsved som är duktig...men det borde finnas nån närmare dig
    /Mark

    SvaraRadera
  2. Hej Mark.
    Är just nu tillbaka efter ett besök på din blogg. En länk i vänsterhörnet är det minsta jag kan göra.
    Jo, svetsa eller en annan är frågan, det valet får jag återkomma om senare. Men det verkar som om det löser sig :-).
    //P1800-61

    SvaraRadera