söndag 13 januari 2013

Växellådan

Jag har försökt datera min växellåda och få koll på om den varit med från början. Det visade sig i alla fall vara en M40 trots att det sitter givare för överväxel i växellådslocket. Lite lustigt verkar det vara då både lock och rör har andra artikelnummer ingjutna än de som reservdelslistan beskriver. Mitt lock har 380208 och växelrör är märkt 380202 medan det i reservdelslistan står 380207 resp 380209?? Lite för nära för att det ska vara frågan om ersättningsnummer, varianter??
Jag har skurat växellådan och kopplingskåpa med avfettningsmedel för att få bort all ingrodd skit. Här är växellådan rengjord och lite lösa delar bortplockade.
Lite färg på växellådshuset, nya packningar och så skruva tillbaka det bortplockade så är den klar.
Jag kommer att låta kontakterna för både överväxel och backlampa vara kvar. Man vet inte, man kanske springer på en överväxel i framtiden. Och backlampa har jag ju skaffat. Jag gissar att den matas med ström från bakljuset och sen en jordsladd kopplad till kontakten i bakkant på växellådan.
Även växelspaken isärplockad och numera rengjord, och så har de yttersta delarna fått lite färg på sig. De borde egentligen skickas till förzinkning men det är lite för lite för att det ska vara värt besväret.
Här skulle jag vilja ha tag i en ny dammtätning (666916) men den verkar inte finnas som reservdel. Har någon erfarenhet om det går att göra en egen av en gummibit? Kanske cykelslang??

1 kommentar:

  1. Dammtätningen är i original tunnare än cykelslang och mer "rörlig", men det borde gå att ersätta med nåt liknande. Borde finnas nåt gummimembran eller liknande. Testa och ring Kuntze i Västberga/Stockholm

    Mvh
    Mark

    SvaraRadera