söndag 2 mars 2014

Förberedelser inför tennspackling

Fast först var jag tvungen att fixa till bandsågen så att det gick att såga ut fler spatlar till tennspacklingen.
Först försökte jag få tag i reservdelar till min såg men det verkar inte som om det finns några liknande längre. Samtidigt hade jag sett att moderna sågar hade kullager som styrning av bladet, så att det fick bli en beställning av kullager. Sen lite brickor för att få dem i "rätt höjd" relativt bladet. Den nedre bandstyrningen blev nästan som den övre. Även den lilla brickan vid sågbordet fick ett litet inlägg för att se schysst ut.
Funkar perfekt!
Sen är det bara att ytterligare förbereda inför tennspacklingen genom att slipa bort färg.. Lite synd är det på den tvåkomponent zinkfärgen som "Blästrar'n" la på i somras. Men ska det bli slätt med tenn så ska det bort.
Räcker det eller ska jag ta bort mer?
Även fronten är avslipad. Här har jag lagt ett par timmar med hammare och mothåll för att få bort så mycket ojämnheter jag bara kan. Men nu tycker jag att det ser bra ut.
Sen har det gnagt i huvudet sen jag gjorde i ordning ventilationsrutorna att jag använde ett par av senare modell...
Det ska ju vara med skruvade gångjärn på min bil. Nu har jag skaffat nya skruvar i UNC6-32*1/4" med försänkt spårskalle så nu gör jag om jobbet igen med rätt ventilationsrutor. Jag passade på att beställa nya gummilister, men tyvärr finns det inte rätt modell till -61'or men det får gå ändå då de gamla är inte bra....
Jo just det!
Jag har lagt till en länk på vänstersidan. En nybliven bloggare som jag hoppas kommer igång med uppdateringar om sitt bygge av en Shelby Cobra Daytona Coupe. Dvs en sån som Kenny Bräck skjutsade runt Gunde Svan i något TV-program. Jag hoppas att får se framstegen snart.

1 kommentar:

  1. Hej Richard. Slipningen verkar tillräcklig. Ser bra ut!

    SvaraRadera