lördag 17 maj 2014

Grundlackad.

Så har jag lackat med spruta för första gången! Det gick ju riktigt bra.. Jag fick en skvätt av samma grundfärg som lades på efter blästringen. Så nu är nästan hela bilen täckt med färg. Jag har sparat fronten då jag vill kolla inpassningen av lyktorna först. Sen är huv och baklucka kvar. Bakluckan vill jag spara så länge det går för att ha en färgreferens..
Efter lykt-inpassningen är det bara att handla plastspackel och börja slipa, slipa, slipa....

4 kommentarer:

  1. Oj då det gick fort. Ja det var väl inte så svårt eller hur? Vad inhandlade du för spruta?
    Så då vågar du dig på topplack invändigt också snart? Med vänlig hälsning "ES-grundlackarn"

    SvaraRadera
  2. Kul att du tagit steget in i dammets värld. Folk gnäller över lite björkpollen... Är det orginalfärgen du har på luckan?

    SvaraRadera
  3. Sprutan kommer från något startkit som följde med kompressorn. Säkert inte den bästa, men det fungerade. Om det sen går att lägga topplack med den är tveksamt. Jag borde i alla fall skaffa någon typ av filter för kompressorluften. Första testet blir när jag ska lacka fälgarna.
    Visst är det orginallack, Jag värmde med varmluftpickan och då reste sig alla gamla färgskikt utom orginalfärgen. Så det är bakluckan får vara referens till den nya färgen.

    SvaraRadera
  4. Ett tips är att sätta på en liten vattenavskiljare direkt på färgsprutans luftanslutning. Inte så kinkigt när du grundlackar, men vid topplack vill man inte få vattendroppar på ytskiktet. Tvätta noga innan också med speciell siliconborttagning och rena luddfria trasor. Bra jobbat! Snart är det SVIS träff med marknad!

    SvaraRadera