onsdag 16 september 2015

Hatthylla monteras

Så kom äntligen C-stolpe märkena på plats! Jag hittade klämbrickor till mina emblem på den lokala biltillbehörsaffären.
Det var inte helt enkelt att få på klämbrickorna på tapparna i emblemens baksida. Fick ta hjälp av frun som höll emot på utsidan. Efter en hel del försök med fingerkraft och fingrar böjda på ställen där det inte finns leder uppfann jag ett litet verktyg. Ett bockat plattjärn med hål i för tappen att gå igenom. Brickan fästes med tape och så kunde jag trycka fast det hela utan att bryta fingrarna på min själv..
 Sen in med C-panelerna. Lyckades klämma en kabel så att jag fick göra om en gång för att få lamporna att lysa. Lite kortis blev det allt...
Sista steget för kvällen blev hatthyllestommen. Trångt är bara förnamnet.. Hjulhusen kan ha blivit någon millimeter större i och med allt svetsande och ny plåt. Inget jag har funderat på när jag lagade rostiga hjulhus...
Men genom att knäcka främre vinkelplåten i stommen fick jag de tiondelar som behövdes för att få den på plats. Och väl i läge gick det lätt att räta ut plåten igen.  Kanske inte helt rätt men det fungerade...
Baksätet ligger bara löst utanpå för de som är oroliga för sidopanelerna...

2 kommentarer:

  1. Mitt tips är att glasa bilen nu och inte senare. Det vore surt om din bilglasmästare säger åt dig att montera ur hatthylla med stomme för att kunna montera bakruta. Snitsigt verktyg du gjort!

    SvaraRadera
  2. Jag tjatar på om hatthyllan. Så länge rutan är veck så kan du ju trä i den bakifrån så att säga, sätter du i rutan så måste hatthyllan dit innan stommen. På min bil saknades hatthyllan så jag fick snällt skruva bort stommen och den är ju inte så kul att skruva tillbaka. men som sagt, det är ju beroende på vad glasmästaren säger. Jag lämnade in min bil för byte av ruta igår, hämtas på måndag. Hoppas jag inte får tillbaka den med en lös hatthylla

    SvaraRadera