lördag 19 september 2015

Ruta och baksäte på plats

Innan jag gör klart hatthyllan har jag fått påbud om att sätta i bakrutan först. Det var tal om att kontakta glasmästaren. Men nu har jag sån tur att de är samma kille som jag kontaktar när det gäller allt från skrädderi, plåtslageri till ren mekanik. Ja, själv är bäste dräng, heter det ju...
Nå, först trä på gummilisten på rutan, en hink med diskvatten tänkte jag skulle vara bra. Jag vet inte hur länge jag sen höll på och försökte få på kromlisten på rutan löst innan jag gav upp.  

Innan rutan lades på karossen trädde jag ett snöre runt kanten. Temas kakelsnöre kan rekommenderas.  Sen dra försiktigt i snöret, växelvis höger respektive vänster. Ut och trycka ner rutan med jämna mellanrum och så....
vips var den på plats...
Det var enklare än vad jag hade föreställt mig..
Nu börjar det likna något...
Sen kromlisten..
Den var inte helt lätt. Efter några försök tvingades jag att bocka ut innerkanten lite, speciellt i hörnen.
Sen kom jag på samma trix som med att sätta i rutan. Denna gång trädde jag i ett murarsnöre runt kanten. Sen trycka och lirka samtidigt som jag drog i snöret. Ja, efter en stund var jag varvet runt..
Jaha, då kan det börja regna.. I alla fall på bakänden..
Sen kändes det som om baksätet bara måste i...
Det tog sin tid men nu är det på plats...
Nu blir nästa steg mattorna och sen kan främre paneler och stolarna stå på tur..
Börjar bli riktigt ombonat..

6 kommentarer:

  1. Oj oj här händer det händiga saker! Mkt bra jobbat.

    SvaraRadera
  2. Det går att få dit rutlisten, jag gjorde detta på både fram och bakrutan när jag moterade in mina. Det var inte helt lätt men det gick, vi var 3 personer för detta.

    Mvh Lars

    SvaraRadera
  3. Ok, då måste jag få fråga hur det gick att få hyllan på plats med båge ram och ruta i? För mig var det kört att få den i ramens spår utan att förstöra hyllan. Min hylla är från VP. Ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg så fall. Snyggt blir det i vilket fall

    SvaraRadera
  4. Lite osäker på vad du menar. Men jag började med taket och sen C-panelerna innan hatthyllans ram. Sen bakrutan för att fortsätta med de panelerna inuti hyllan. Nästa steg själva hatthyllan innan den svarta kanten som går från B-stolpe till B-stolpe. Höger och vänster panel som möts på mitten för att avsluta med sittdelen av baksätet och sist ryggstödet. Phu.. Går det att följa?
    Kan det vara så att du hade kvar den svarta kanten när du bytte hatthyllan, i så fall kan jag förstå att det var knöligt..

    SvaraRadera
  5. Jo jag fattar och du har rätt. Jag tittade inte rätt på dina bilder utan trodde den svarta kanten var monterad.

    SvaraRadera
  6. Inte illa! Jag visste inte att du var så skicklig glasmästare. Det blir ju kanonfint.

    SvaraRadera