söndag 13 september 2015

Inredningsjobbet startat!


Som tidigare beskrivits så börjar hela inredningsjobbet med att "volvo" emblemen på C-stolpen sätt på plats. Jag var helt övertygad om att jag hade clips till dessa, men icke...
Egentligen ska det vara tre olika sorters clips för att få fast denna, men starlock eller spärrbricka på svenska borde fungera det med.
2st dia 2,5mm och 4st dia3mm går det åt. Jag hade 3st dia 3mm, resten var för stora. Så var hittar man dessa? Hittade i och för sig en sida som sålde dessa i parti om 10000st... känns lite onödigt..
För att göra något vettigt fortsatte jag med solskydden. Efter ha varit i badet ett par dagar borstade jag av dem med roterande stålborsten. De var rätt så anfrätta av rost.. Den ena var helt av.

Rullade fram svetsen och tog fram rullen med 4mm ståltråd som är ett arv från svärfar. Undrar vad han hade tänkt använda den till? P1800 renovering?? Kanske inte..
Efter att ha bockat till en lämplig bit av ståltråden, kapat bort de svaga partiet och svetsat ihop till en hel bit igen, blev de röda.
Lite inredning borde kunna gå att göra utan de rätta clipsen.
Hjulhusen ska vara klädda med skum och vinyl. Bitar var tillklippta sedan länge så det var bara att plocka fram kontaktlimmet.
Det gick rätt så enkelt att sträcka ut vinylen på mitten för att slippa veck i kanterna. Men visst det gick ännu enklare på sida nummer två.. övning ger färdighet.. Ett tips när kontaktlimmet ska strykas ut på vinyl är att använda en spackel istället för pensel, mycket enklare att få limmet att flyta ut jämnt på tyget.
Klädde även plåten mot bakaxeltunnel och bagage med lump. Det ska egentligen vara en mindre bit men det kan inte göra någon skada.
Sen måste jag ju provmontera med sätet. Tyvärr kunde jag inte fästa sätet, för att allt börjar ju med clipsen...
Gissad monteringsordning är clips, C-paneler, hatthylleställning, svarta listen runt och så sidorna innan det är dags för baksätet med ryggstöd... Men vem vet, kanske finns det fler clips...

3 kommentarer:

  1. Clips fixade! Fanns i lokala tillbehörsaffären. Men hur ska jag vika fingrarna för att komma åt?? Lederna sitter på fel ställe för att kunna nå...Läge och uppfinna ett verktyg?//Richard

    SvaraRadera
  2. Glöm inte själva hatthyllan......

    SvaraRadera
  3. Inte för tjockt med isolering nu...vissa delar av baksätesinredningen får inte plats då. Det kommer du att märka :-)
    Sen måste sidopanelerna monteras innan baksätets sits och rygg. Men snyggt blir det...visst är det kul! Njut av slutmonteringen nu, det är en av de roligaste momenten.

    SvaraRadera