söndag 27 september 2015

Huvjustering och så vindrutan på plats!

Tidigare hade jag använt brickor för att justera huvens läge i längsled. Det kändes lite vanskligt då det inte är så stor anliggning mot själva gångjärnet och det riskerar att bryta sönder kylarbalken.
Nu är det inte helt lätt att komma åt muttrarna till gångjärnen då de täcks av kylaren. Sen vill man ju få in fingrarna också...
Kylaren lossades och spändes ut från kylarbalken. Då kunde jag få på hylsan och med ett litet spärrskaft lossa muttern.
En detaljbild på de nya shimsen som tillverkades i 2mm och 0.7 mm plåt. En blandning av rostfritt och förzinkat.. Vi får se om det behöver bytas ut, det går ju lättare nu när de är U-formade.
Jag köpte en ny eller oanvänd gammal ruta för ett par år sedan. Nu är det dags att montera den.
Pilligt att få på gummilisten på rutan.. Vart efter jag fick på den på ena stället lossade den på motsvarande sida..
Rutan ilagd i hålet..
För att kunna komma åt och stoppa ner den nedre delen av innerläppen innanför plåtkanten blev jag tvungen att lossa instrumentpanelen i sina fästen.
Dé ä trånga dé där P1800... Ibland önskar man att det var en VW buss instället....

Med instrumentpanelen bakåtflyttad ett par millimeter fick jag det utrymme som behövdes för dragsnöret.
Bara att ta en bit i taget och växelvis trycka in rutan lite försiktigt.
Mycket in och ut ur bilen i ett trångt garage. Rena träningspasset..
Så hamnade den på plats till sist. Återstår blanklisten men det får bli nästa tillfälle. Metoden är ju redan uppfunnen vid bakrutemonteringen så jag hoppas att det inte blir allt för besvärligt att få listen på plats.

1 kommentar: