söndag 11 oktober 2015

Rostskydd och bagagemontering



Idag är det på dagen 7 år sedan jag backade upp på uppfarten med det som skulle bli "min-P1800". En hel del tid har vi spenderat tillsammans under mörka vinterkvällar och en och annan varm sommardag... Och nu under hösten har jag kunnat ta något litet provvarv runt området, snart....
För att Volvon ska klara sig från nya rostangrepp ska det rostskyddas i alla balkar och andra ställen där fukten trivs. Men som vanligt när man jobbar på lördagar så tar alltid något slut! Så även denna gång. Men jag han med det bökigaste. Nu är det bara hjulhusen fram som behöver ha lite body på insidan.
Men hur kommer jag åt i trösklarna mellan ytterplåten och den mellersta??  Jag får inte in slangen någonstans? Idéer?
Delar av arsenalen innan jag började, men jag ser att en del burkar är kladdiga redan så lite hade jag tydligen gjort...
Vilket kladdgöra!! Jag la ut en presenning på uppfarten för att slippa få allt kladd över hela tomten...  Sen den där tryckluftsprutan!! Det sprutade åt alla håll utom i änden på den långa slangen...
Det blev sprayburkar för det tunnflytande och vaxet. Bodyn går bättre med sprutan.
Visst ska de vara en gummimatta i bagaget. Men tygmattor är mer ombonat, och nu har jag fått en riktigt tjock och fin matta som jag tänker använda. Så först göra en mall av kartong. Sen lite funderande på hur man överför mallen till mattan...
Vit sprayfärg är grejen! Spruta lite tunt på kanterna så ser man formen tydligt. Men se till att spraya på baksidan, annars blir det dålig stämning i rummet...
Tjock matta går det åt riktiga saxar för att klippa ut. Men i ärlighetens namn så gick det ännu lättare med mattkniven.
Hålen slog jag ut med en bit slipat 22 mm rör. Funkar perfekt som hålpipa när man inte har alla dimensioner.
Så bara lägga in den i bagaget och ställa dit panelsidorna..
Nu var det inte bara att ställa dit de nedrans panelsidorna...
Våren 2013 gjorde jag kopior av originalen som kläddes med svart vinyl. Men tydligen lite för stora... Jag klippte ner den högra och till slut passade den. Bara en kvar sen börjar bagaget bli klart...
"Klart", det är ett konstigt ord, det har jag inte använt tidigare..

6 kommentarer:

  1. 7 år och nästan klar, grattis. Vilken skillnad på bil...
    Själv har jag hållt på i snart 6 år ser jag på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Jo, det där är ett riktigt skitjobb. Angående trösklarna så ska du komma in via de större hålen i inre bottensvällaren, passera den mellersta och lirka in slangen mellan den och den yttre plåten. Men det går inte med sprej, du måste ha den långa tunna omkringsprutande slangen och tryckluft.

    SvaraRadera
  3. Richard, när du är klar under bilen..kan du inte be nån i familjen slakta en dunkudde och hälla över dig. Rimligen fastnar ett par fjädrar här och där...Hehe

    SvaraRadera
  4. Det där med dunkudde var tur att de inte kände till....
    Jag tvättade händerna med förtunning i garaget och klev in i tron att jag var nästan ren. Men en titt i spegeln visade att jag hade fel.. precis prickig i hela ansiktet. Förtunning i ansiktet är inte att rekommendera, det sticker lite i näsan. Att de kunde dra i sig sånt med flit??
    Men vad har du för spruta? Min är från Temaaffären, ca 50 cm och ca 10mm i diameter på tjockaste stället. Det är alldeles för grovt för att komma in mellan alla plåtar. Därav sprayvarianten med en tunn längre slang, men inte alls samma tryck som i tryckluftvarianten. Men som sagt den sprutade istället åt alla håll utom i änden av slangen!

    SvaraRadera
  5. Länken på min blogg till ch nr 9716 P1800-64
    har lagt lite krut på rostskyddsbeskrivning i september. Om du har en varvräknare som visar fel finns åtgärdsförslag där också.

    SvaraRadera
  6. Tiden går fort när man har skoj eller ;-) Blir bra det där och jag är helt övertygad om att nästa år gör vi en "line-up" o varvar i kapp, haha
    Mvh
    Blästrarn

    SvaraRadera