söndag 20 december 2015

Högerdörren är klar!

På helgens agenda stod att, förutom julbestyr, plocka med högerdörren. Jag har tidigare insett att kromlisten i ovankant borde ha varit monterad innan ruta och ventilationsarrangemanget. Så först demontera för att montera. Det börjar se riktigt färdigt ut...
Jag fick en tidig julklapp i veckan. Klart man ska ha bilkuddar i baksätet, att det sen är både bilar och kändisar från 50/60-talet gör det inte sämre.
Efter en hel del plockande med clips till dörrsidorna så blev de till slut monterade. Det krävdes ett par försök innan jag hittade monteringsordningen och hur allt skulle sitta.
Det börjar ser riktigt trevligt ut även på insidan.
Men vänsterdörren är kvar att göra, borde kunna bli klart under julledigheten. Men den kräver lite injustering innan det är dags för några paneler.

6 kommentarer:

  1. Hmm, måste riva min högerdörr och kan nog vara hjälpt av dig. Monteringsordningen du nämner, kan du precisera den vore det toppen. God Jul

    SvaraRadera
  2. Tjusigt och fina julklappar.
    Vad är kvar att göra? Du måste nästan vara färdig nu?
    Om du är arbetslös under Jul / Nyår så finns det plats för fler händer i mitt garage.

    SvaraRadera
  3. Richard, du måste beställa besiktningstid, NUUU! Fasiken, det är ju lika varmt nu som på midsommar. Det ser riktigt snyggt ut och dessutom har du hittat kuddar som lirar fint med inredningens kulör.

    SvaraRadera
  4. Ang monteringsordning är det enklaste att montera i omvänd ordning mot demonteringen som det så käckt brukar stå i handböckerna. Men två saker som hjälpte mig var att först se till att alla kromlister på utsidan sitter där de ska innan man börjar med insidan, dvs även den med rutans skraplist. Sen var i alla fall på högerdörren hålen i själva dörren för clipsen olika stora? I en del fall var det tvunget med lite mindre clips medan andra hål krävde större clips??
    För att hitta alla clipsens hål började jag med alla undre clips och byggde uppåt. Bakom övre halvan sitter ett antal skruvar för dörrhandtaget som måste bort.
    Hoppas det hjälper dig "6007".
    Visst var det snygga kuddar?
    Men besikta redan? Det är ju massor kvar... Vänsterdörren blir nästa utmaning, rutan står ifrån överkanten på ett sätt som inte känns helt friskt ut. Jag har inte hittat orsaken ännu?? Hoppas att det räcker med småjusteringar på alla tänkbara ställen..

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera