måndag 28 december 2015

Vänsterdörren justeras.

Vänsterdörrens ruta har inte tätat i överkant, till och med stått ifrån en bra bit. Jag har länge misstänkt kurvaturen på rutramen men inte kunnat bekräfta de.
Så, då jag har en extra rutram tog jag och gjorde en mall av kartong som följer kurvan.  
Sen tog jag den "riktiga" rutramen och la mot mallen.. Och där har vi en bov i dramat! Det skiljer nästan en centimeter på mitten!
Bara att spänna in i skruvstädet och bocka lite försiktigt, Efter lite masserande blev det mycket bättre och följde mallen.
Men det konstiga är att själva rutan har en större radie än rutramen? Det får inte bli för liten radie, då passar inte rutan?!
Men det räckte inte bara med det, efter ett par gånger går det nästan enkelt att ta isär och sätta ihop rutmekanismen. Den bakre ledskenan för rutan fick även den lite justeringar. Sen hitta vinkeln på rutramen längs bilen för att ovankanten ska passa så bra som möjligt. Stoppet som hindrar rutan att gå för högt osv.. Nästan hela dagen har jag justerat och ändrat... Men nu är den lika som högersidan...
Bara insidan kvar..

1 kommentar:

  1. Det där låter som en riktigt stor milstolpe, mindre risk för vindbrus o läckage o en nöjd ägare.

    SvaraRadera