lördag 12 december 2015

Vindrutans kromlist

Jösses vad fort tiden går! Detta hade jag tänkt ha med för nästan en månad sedan. Tyvärr har det varit lite stiljte i garaget med tappade sugar etc.. Inget allvarligt bara fastnat lite, o så Jul o sånt.
Utmaningen har varit att montera vindrutans kromlist. Ett litet framsteg sen senast i alla fall då dropplistens lister sitter på plats.
Nåväl, tejpa för att inte kladda ner med tätningsmedlet innan listen ska på plats. Vilket visade sig vara onödigt då gummilisten enligt glasmästaren tydligen är av självtätande typ...  
Pillade i ett snöre i den lilla gummifliken där listen ska sitta för att kunna vika upp fliken med snöret samtidigt som jag trycker ner listen. Funkade det då? Nä..
Efter "många" försök gav jag upp och ringde den lokala glasmästaren. Bokade tid och väntade till rätt dag skulle infinna sig... Efter ett antal timmar tillsammans fick även han ge upp! Det provades både med lös ruta och med rutan i karossen..
Nu då??
Glasmästaren pratade om en kollega med mer erfarenhet. Inte hört något ännu..
Kan listen blivit deformerad vid demontering?? Jag ska ta med listerna till Tobbe med #128 och se om det går att sen någon skillnad mellan mina lister och hans..  
Här står den i alla fall och blänker, jag går ut och kollar ibland.
Jag skulle kunna ta tag i andra saker men kan inte släppa den *** listen...
Men nu lackar det mot Jul och Blästrar´ns årliga modellbyggartävling som man inte får missa. Många härliga människor som bygger var sin Ford coupé av 1940 års modell. I år är vi sextio stycken byggare och det brukar inte bli någon som liknar den andra. Motor och hjul får bytas ut, i övrigt får bara det i kartongen och spackel användas. Färg och lim får naturligtvis även användas...  Så vad gör man av detta då?
Rod? Sleeper? Stock? Kanske en cab eller pickup?

1 kommentar:

  1. Tidiga p1800 har kromad mässinglist runt rutor, och därmed annorlunda utformat spår i gummilist. Använder du aluminiumlisterna så behöver rutlisten vara av senare modell (-64 och framåt tror jag).

    mvh Thomas

    SvaraRadera