söndag 27 december 2009

Bromsservo snart klart.

Hade tänkt vänta med uppdatering tills bromsservot med fäste var helt klart. Men nu kan jag inte hålla mig längre. Mellan julklappar/Tomte och all julmat har jag smitit ut en liten stund ibland.

Jag fick även tillbaka några av de delar som gjort en extra runda till ytbehandling, resten kommer efter helgerna


Så här blev det i stort. Tjusigt värre! Nya packningar överallt, blankt och fint. Måste nog kosta på nya bromsrör också. De ser inte så fräscha ut ihop med det andra. Humm, känner att kraven ökar.
Men i jämförelse med hur det såg ut i början är det riktigt bra.


Ett problem som jag inte löst ännu och gör att hela arrangemanget inte är helt klart är packningen till självaste vakumkolven. I efterhand skulle jag lagt energin på att väcka liv i lädret istället för att försöka byta ut det mot en gummipackning. I min iver trodde jag det bara var att kränga av läderpackningen och sätta dit den nya i gummi! Det var det inte... Jag har googlat en hel del för att hitta någon som gjort det förut, men nä.. Men jag har lärt mig att bromsservot heter Girling MK2 A och sitter på många andra engelska bilar som Rover, Austin Healy, Morgan och Jaguar. Men vad hjälper det? Frågan är om det är mening att den ska petas bort millimeter för millimeter eller om det finns något listigare sätt. Om man hade en svarv kunde man försöka svarva bort den men det får nog stanna vid en tanke.
Mer funderingar; Kommer den nya gummipackningen att passa? Gjorde jag bort mig när jag tog sönder läderpackningen? Har någon gjort bytet tidigare? Där får jag hoppas på stöd ifrån er som läser detta och kanske kan komma med en kommentar.

1 kommentar:

  1. Hoppas du lyckas.
    Berätta gärna hur du gjorde, behöver ett likadant servo till min amazon och då är det bra om någon varit före.

    SvaraRadera