fredag 4 december 2009

Rattkolonn klar!

Så var ytterligare en del klar som väntar på att få bli monterad. Nog för att det finns fler delar men känslan att få något klart är ... skön. Och på söndag ska de förzinkade bitarna hämtas, efter hoppas jag på att få färdigställa en hel del broms/kopplings system i julhelgen.

I senaste P1800 tidningen gjordes ett reportage om chassi #1, det fanns även en länk som beskriver hemtransporten. Se länkar till vänster.



Så här blev det!
Ratt och rattkolonn blev riktigt snygga. Än så länge räknar jag med att behålla rattlåset som eftermonterades någon gång på 1960/70-talet. Vi får se om det går att kombinera det med den aluminiumplåt som jag köpte till instrumentpanelen i somras.



Och detta har jag hållit på med hela eftermiddagen. Tänkte bara slipa av delarna till kylarmaskeringen och åka iväg till eloxeraren i staden. Men huu vilket jobb det vara att slipa bort porerna från nästan 50år vägsalt? eller vad det kan vara som har etsats in i aluminiumet. Jag våtslipar i alla fall med 80/120/180/400/1000/1500 papper!! INär det blev kväll hade jag kommit till 400!

2 kommentarer:

  1. du jobbar på som sjutton! jag är impad! jag trodde inte du skulle kunna få bil av den där när jag såg de första bilderna, men nu börjar jag tro att du har den på vägen om 1-2 år...

    blir säkert helnajs det där, såg jobbigt ut med grillen, svårt att putsa... att klarlacka kanske är en idé, men släpper lacken har man kanske ett ännu värre elände?

    SvaraRadera
  2. Jobbar på.. Javisst det är ju så roligt:-D
    Det är en gammal dröm att få bygga ihop en hel bil. Men att vara klar om 1-2 år det tror jag inte på. Det är mycket kvar. Bara "inomhusjobb" som är kvar; fram/bakhjulsupphängning med hjulnav, växellåda, värmepaket, instrumentpanel med instrument, inredning plus det som jag idag inte har någon aning om. Det finns nog till ytterligar ett par år.

    Grillen blev ett mellanjobb i väntan på zinkgrejorna. Men det är bara att slipa på. Det såg ut som om det ska vara "repor" tvärs bitarna innan jag började. Så jag kanske stoppar med 400papper på tvärsan innan eloxeringen.

    SvaraRadera