måndag 8 februari 2010

Omöjligt uppdrag?

Med värmesystemets skruvar och plåtbitar ivägskickade för att zinkas. Tanken liggandes i citronsyra.  Måste jag börja på något nytt...

Jag har under en tid gått och tittat snett på en gammal lagning av gångjärnsfästet på huven. En plåtbit svetsad över infästningen. Så kan jag ju inte ha det...






Bort med plåtförstärkning och så förstod jag vad den var till för. Bara fragment av infästning bakom. Det kan förklaras av gångjärnet som jag fick gymnatisera en hel del innan även det förzinkades tidigare i vinter.






Efter tvekan, i alla fall ett par sekunder, kom plåtsax och sticksågen fram. En viss undran om det går att få ihop igen finns...







Fragmenten ihoploppade och grovformade till ungefär som det sett ut en gång. Med alla bitar ihopsatta till en igen fick den hoppa ner i badet för avrostning. När den blivit fri från rosten tänker jag försöka helsvetsa alla småbitar.  Med ett gångjärn som går lättare hoppas jag inte att det ska bli något problem med hållfastheten, då det blir rätt sprött med en massa svets.

1 kommentar:

  1. Jag hade samma problem men jag svetsade förstärkningsplåtar innanför gamla fästet. Därefter svetsade jag dit det gamla fästet, blev stadigt och synstes inte heller.

    SvaraRadera