lördag 13 februari 2010

Batterihållare

Efter ett första försök och trots möjligheten att köpa en bättre begagnad hållare till batteriet kunde jag inte låta bli. Den förra biten blev krokig som en banan efter allt bankande. Att bli besegrad av en liten plåtbit! Nä. Här gäller det att skapa ett verktyg för ändformningen,

En liten plåtbit i ett vinkeljärn, ett fyrkantsrör och skruvstädet. Så har man ett ändformningsverktyg. I det satt jag den bockade plåtbiten som skulle formas.




  
 
Efter att ha klämt ihop skruvstädet fick jag hjälpa till med huggmejseln. Det hade gått att göra en mer avancerad handel till verktyget men huggmejsel är bra grejjor...
Med hål borrat blev det riktigt bra. Jag fortsatte med att göra "skruvarna" till hållaren av bara farten. Jag gjorde dem efter som jag minns från någon bild jag sett, en 90graders bock och ett ändstopp. Tyvärr hade jag igen gängsnitt i tum så det fick bli M6 istället. Men en stor fundering är hur långa de ska vara? Jag gjorde längden lite på känn..
Tyvärr tog batteriet slut i kameran så endast det färdiga resultatet finns på bild. Den gamla hållaren är till höger i bild. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv. Saknas lite färg på fästet och skruvarna ska förzinkas innan det är helt klart.

Jag fortsatte med den lösa plåtbiten till huven. Efter ett par dagar i syra badet och en omgång med stålborsten ser den riktigt frisk ut. Här är den en bit på väg men det återstår en del svetsning och slipning. Fick tips av en läsare att göra en förstärkning på baksidan. Jag tackar för tipset och hoppas på att få fortsätta imorgon om det går att få in mellan alla matcher och skjutsningar däremellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar