söndag 12 september 2010

Mer tröskellåda III

Efter att ha kapat bort det rostiga börjar jobbet med att tillverka nya plåtbitar. Jag tog även dessa mått från "P1800ES-73" när jag gjorde senaste besöket.
Förlängningen av tröskelbalkens innerplåt är gjord i 1.5mm plåt och den ovan är i vanlig 1mm plåt. Lägg märke till den falsning jag gjorde genom att bocka fram och tillbaka med 1mm avstång i bockmaskinen. Nöjd!!!
Efter att även golvplåtarna gjorts och det rostiga i torpedväggen lagts i skrothögen kunde jag svetsa fast ny plåt.
Men efter att ha punktat fast plåtarna så tog gasen slut!!
Bara att börja med något annat istället...
Här kan man även skymta fortsättningen på innerplåten bakåt. Jag har kapat rent och även klippt ut bitar som ska passa. Snittet är gjort i höjd med golvets infästning i innerplåten så jag räknar med att svetsen kommer att få ett bra stöd.
Så här ser det ut ifrån insidan.

Balken mellan A-stolpe och motorbalken ska även den monteras snart. Jag gjorde balken i 1mm plåt men tvekar om jag inte ska göra en ny i 1.5mm? Jämfört med den rostiga är ju 1mm mycket bättre och 1.5mm är tufft att jobba i... Som sagt jag vet just nu inte vad det blir.
Utan gas började jag tillverka ämnen till mellanplåten. Även den gör jag i 1.5mm plåt! Det är tungjobbat som bara den. Men jag har i alla fall fått till avrinningsurtagen. Fortsättningsvis ska även fram och bakkanten på denna plåt skarvas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar