lördag 4 april 2015

Påskpyssel..

Kopplandet fortsatte in på påsken. Lite trixit ibland och förstå logiken i reglagen. Ännu svårare var det då reostaten var trasig.. Fjädern eller spiralmotståndet eller vad det kallas var av vid ena kontaktytan.
Trångt och smått, jag fick ta till de starkaste glasögonen jag har för att se... sen kunde jag komma intill med tenn och lödkolv.
Efteråt slog det mig att motståndet kanske blir varmt? Funkar det med en lödning? Det får tiden utvisa.
Nu är det kopplat i alla kontakter. Jag fortsatte behandla panelen med rödsprit och glyserol för att mjuka upp vinylen så gått det går.
Jag var och handlade blankknoppar för att fylla i hålen efter diverse extraknappar. Kanske sätter jag dit något senare. Det blir nog extraljus i fronten eftersom det var det på kortet från 1965 som jag fick av en av de tidigare ägarna. Till dessa ska det vara en Lukas vippströmbrytare så småningom..

Men nu är det snart påskmiddag! Glad Påsk alla P1800 nördar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar