söndag 17 maj 2015

Dörren är öppen!


Efter en hel del funderande.. samt skaffade ett annat lås och titta på från Thomas i Motala gick jag till verket...
Först detaljstudera det lösa låset. På med pannlampa och liten lång skruvmejsel och så låna en liten spegel i från badrummet.... Nä, den var inte min...
Så koordinera rörelserna spegelvänt, peta på alla rörliga delar och i med olja.. Funkade det då? Nä.
I ren frustration sittandes på golvet i bilen sätter jag upp fötterna emot dörren och och tycker inifrån. Då släppte den! Efteråt kan jag se att anslaget till låset sitter snett i B-stolpen. Kan det varit det som spände och låste dörren hela tiden? Efter justering av denna går dörren så fint som den ska.
Sen skulle jag vilja fortsätta med listerna. Några clips borde få en översyn. Men då måste jag vara ute för att få lite plats. Tittar ut... Ösregn...
Istället blir det plastpluppar i golvet. Stenhårda! Efter ett prov kommer jag på att lägga dem i varmvatten ett tag. Mycket lättare.
Men de under stolsfästena krävde lite funderande, men till slut så var även de på plats..
Nu skulle det vara bra och ha lite tungmattor hemma...

4 kommentarer:

  1. Vilken tur, ja lite våld kan lösa mycket ibland, men det gör ont på nylackerat.

    SvaraRadera
  2. En dörr som fastnar är inte så farligt. Då var det värre när jag fastnade med lillfingret i växellådans avtappningshål liggande under bilen med Micke som hoppade runt i garaget och skrattade...Jag kom loss efter att ha snurr-vridit kroppen 360 grader under bilen....ja, det var trångt!! Jag hade märken efter koniska gängor på lillfingret en vecka efter det.

    SvaraRadera
  3. Nu är kanske inte jag expert på alla detaljer, men gummidamasken till handbromsspaken (den större damasken) tror jag är från nån annan bil. Det ska vara en liten strut av svart konstläder fastsydd i en rektangulär pappram. Vid montering sticker struten upp genom mattan och ramen ligger under mattan. Men-men..din bil är tidig och har kanske avvikelser på den punkten. Kolla med Tobbe och Mats E

    SvaraRadera
  4. Det stämmer Mark. Amazon damask har någon tidigare ägare satt istället för den i mattan integrerade.
    Den ska bort när mattan ska monteras. Men den fick hänga med en stund.

    SvaraRadera