lördag 9 maj 2015

Lite i fronten och så dörrarna

Idag var det vackert väder och solsken. Vad passar då inte bättre än att rulla ut bilen och skruva ute.. Sen att det går att öppna dörrarna utan att det tar i är ju även det en fördel.
Jag passade på att ta bort skydden för att kunna få se "min-P1800" i helfigur. Man börjar ana...
Lyktor i fronten och kofångarna blev dagens montering. Lite synd på de inte allt för snygga kofångarna. Tanken har varit att byta ut dessa senare... Det kan bli fortare...
Skyltbelysningen är även den monterad i dag.
Här har jag fått ett litet problem måste jag erkänna. Ja, jag vet att allt skulle provmonteras innan men hur svårt kan det vara att ta upp hål för kofångarjärnen... Nu är de ju för små.. Jag får inte på gummina som ska täcka mellan plåt och järn. Gissar att det blir att fila upp hålen lite och sen fylla i med lack på plåtändarna... Inte bra...
Dörrarna är monterade med all mekanik inuti. Dämpmattorna har jag väntat med.. Ja, även det är dumt men det är ju så roligt att skruva ihop alla fina delar....
Jag är inte helt nöjd med passningen av rutan i ovankant. det är för stort avstånd mellan ruta och plåt för att gummilisten ska kunna ta upp mellanskillnaden. Naturligtvis är med alla justeringar i botten åt det hållet...
Sen kan man ana att rutramen var med när den låg på taket 1965.. får se hur jag gör med det....

3 kommentarer:

  1. Oj oj så vackert! Med en sån skönhet kan det inte vara svårt att hålla tempot uppe.

    SvaraRadera
  2. Snyggt!! ang. dörrens ruta. Man får "förbättra" justermöjligheterna med filning av hål där justeringen dras fast. En baksida av myntet att dörrens ruta då kan komma att ta i innerplåt eller mekanism vid upp och nedvevning. Dvs ..när du justerat rutan mot kaross, så kolla all mekanik igen så ingen tar i och skaver. Man får ha lite mer tålamod med Jensen P1800. Detta funkar bättre på 64 och framåt som har senare dörren

    SvaraRadera
  3. Det verkar som om engelsmännen redan har använt alla möjligheter redan från början. Eller så har hela ventilationsruteramen blivit lite justerad genom åren. Nu är fästet justerat med ovala hål så att rutramens undre del nästan tar i dörrskinnet. Jag gissar att det blir att ta isär och lägga en kloss i varje ände och bättra på radien lite försiktigt med en fot. Det måste vara en engelsk metod då de mäter både med tum och fot.;-) Men jag ska även kolla med en av de andra rutramarna om det skiljer i radien, eller bågens höjd, innan jag tar till våld...

    SvaraRadera