söndag 22 november 2009

Reparation av säkringshållare

Det är en liten skada i den lilla säkringshållaren som jag tänkte göra något åt. Började i veckan och bygga upp material mha epoxylim.


På vänstra bilden syns det hur jag byggt upp material. Och en sån där dremmel är bra och ha, och det har jag ju... så med ett frässtål så formade jag vänstersidan efter högersidan på högra bilden. Är ni me´? Bara hoppas att det håller och sitter fast i bakeliten. Det lock som jag köpt på tradera, och väntar på, kommer att dölja att det är olika material.


Andra små delar är nylackad tändspole. Tänkte först bara tvätta av den men rätt som det var hade jag stålborsten i handen och den var plåtren, och nu svartmålad igen. Ja, det är något magiskt..

5 kommentarer:

  1. Söndags frågesport:

    1) Vad kallas den P1800 prototyp från FRUA som nu finns bevarad på Volvos museum?
    a) X010
    b) X2
    c) P172

    2) Vad finns på sista årsmodellen P1800ES-73 men inte på förgående årsmodell?

    a) Krockbalk i dörrar
    b) Klöverfälgar
    c) Torkare för bakrutan

    3) Vilken färg hade bilen som ställdes ut på New York utställningen våren 1960?
    a) Grågrön metallic
    b) Grå
    c) Röd

    SvaraRadera
  2. De var lite kluriga. Men här kommer mina svar.

    1b) Måste vara P958-X2, en ljusgul eller ibland cremegul som står hos VOLVO.
    Jensenbilarna hette X1PP/X2PP/X3PP och P172 var första försöket att utveckla det som sen blev 1800ES. X010 vet jag inte vad det kan vara?

    2a) Krockbalkar i dörrar tillsammans med H4 lampor, ny belysning av vippströmbrytarna på I-brädan. Inte att glömma den 10% större sveparean på vindrutan.

    3 gissar på a) P958-X2 ställdes ut i Belgien och P958-X3 var den i New York 1960. Men färgen är svårare. X1 o X3 skulle vara ljusblå och X2 ljusgul. Sen figurerar ibland en grön men det har jag inte hittat något om och det byggdes ju bara 3st. Se länk nedan.
    www.v1800reg.org/pages/V%201800%20HIST.doc

    SvaraRadera
  3. 1b) P958-X2 är korrekt

    2a) Korrekt, men även framflyttad kylare, annat flamskyddat material i inredningen och för USA de nya stötupptagande kofångarna för att klara 4 mph dvs 10 cm längre totallängd och ändrad utväxling på 1 ans växel.

    3a) P958-X3 var grå som ställdes ut i New York våren 1960.
    X1 var från början lackerad grågrön metallic med vit inredning, stod sedan på Volvo Lundbyfabrikens gård i ett antal år och delar försvann, återuppstod under 1964 med chassinummer X010 och är nu omlackad i en ljusblå färg.

    X2 gräddvit med ljusblå inredning, finns som sagt på Volvos museum efter att PG's blivande fru Christina Engellau använt den.

    X3 var som sagt grå och med röd inredning.

    http://w1.183.telia.com/~u18312797/index.htm

    Ps. Läste även att chassinummer 1 är tillbaka i Sverige nu igen efter några år i USA i senaste Klassiker.

    SvaraRadera
  4. Inte helt lätt det här!
    Jag har ju förmånen att ha din bok Swedish Iron hos mig. Den beskriver
    X1 Blue in color, X2 Light yellow och X3 näms ingen färg.

    På länken www.v1800reg.org/pages/V%201800%20HIST.doc beskrivs färgerna.
    "The colors were cream yellow for X2, light blue for X1 and X3. Also there are suspicions regarding a green one, but only 3 have been built by the Italians on the other side. X1 was right hand drive and X2 and X3 left hand."

    Saxat från http://web.comhem.se/~u18116509/tillverkningavx1hel.htm sid3.
    "Pelle hade fria händer både vad gäller exteriör och interiör. X1:an var grågrönmetallic-lackerad med vit inredning och gula fälgar, X2 och X3 hade röda fälgar."

    Så för att vara säker skickade jag en fråga till författaren av det senaste klippet. Hoppas på svar, fortsättning följer.

    SvaraRadera
  5. Har du pinupbilder på arbetsbänken, eller vad är det för ansikte man ser på en av bilderna? :P

    SvaraRadera