onsdag 17 februari 2010

Motorhuvsinfästning

Smet ut en stund i kväll för att bygga ihop huvinfästningarna.

Så här blev delarna till huvens gångjärnsinfästning. Jag har svetsat och slipat ihop fragmenten till något som ska se ut som det gjorde en gång i tiden. Gjorde även hål för några pluggsvetsar som ska sitta i förstärkningsbitarna.  
Så här blev resultatet. Det återstår en del innan det går att lackera ;-) men det är ju mycket bättre än tidigare. Jag tog ingen bild på hur det såg ut innan jag slipade...
Om man ska se det positivt får jag mycket övning med sliptrissan, kanske skulle övningarna vara i svetsning istället!

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat!
    Tack för tipset om 3-ekrade ratten på ebay, tyvärr missade jag den auktionen med 1 timme... nyss hemkommen från ö-riket där Pressed Steel höll hus och Jensen fabriken. Så bara att fortsätta leta solskydd och ej sprucken ratt til min -73:a. Eller finns det någon som lyckats få en sprucken bakelit ratt fin igen?
    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Har följt bloggen ett tag och är imponerad av ditt arbete.
    Tror att mycket renoveras är här är vanliga svagheter hos P1800 och dina bilder och text blir bra tipps till andra hur man fixar dessa.
    Har själv gjort samma resa för några år sedan och lite pågå fortfarande.
    Lite bilder från min renovering finns här:
    http://jalbum.net/browse/user/album/486073/;jsessionid=1tt3rgjhy78d3

    Hälsningar
    Kenneth Nilsson

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Tack för en intressant blogg.
    Jag känner igen problemet med huven. Lagade precis en liknande skada på min P1800. Problemet jag fick var att svetsningen krympte förstärkningsbalken vilket ledde till att huvens krökning ökade och passar nu inte mot frontens radie. Mitt tips. Kolla innan du slutjusterar. Leif Funke 66'a

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha för alla fina ord.
    Kanonintressanta bilder du lagt ut Kenneth. Ofta vill man bara veta hur det sett ut en gång i tiden. Ska spara din sida som länk i datorn.

    Bra tips om att kolla krökningen av huven. Nu känns det som även framkanten på karossen fått smaka på tidens tand. Jag är rätt säker på krökningen på huv och front måste passas ihop innan jag är klar.

    I övrigt laddar jag för ett besök på Örebromarknaden i helgen. Hoppas hitta bra grejor till bilen. Vad jag behöver vet jag inte förrän man sett vad som finns...

    SvaraRadera