söndag 9 augusti 2015

Hittat en del fel....

Blinkersen fungerade bara åt vänster?
Rev och slet, mätte på alla ställen innan jag tog initiativet att ta bort blinkspaken. Inte helt lätt då man tydligen borde tagit bort rattkolonnen för att lossa spaken. Men med lite list och smala tänger gick det.. Nå, visst två gröna sladdar, en med en liten röd rand och en med motsvarande brun..och de var ju skiftade naturligtvis (efter att ha frågat frun vilken som är vilken....). Då borde allt vara ok då. Nehä...
Helt plötsligt fungerade inte vänster? Isär med allt en gång till och kolla.. Efter en lång stund inser jag att jag dragit isär en koppling för att kunna mäta i det tidigare skedet... Humm... Med den isatt fungerar det åt båda hållen. Dock fungerar inte indikatorlampan men jag gissar att det krävs lampor även bak för att den ska börja blinka. Kan det stämma?
I frustration över att inte motorn vill gå rent gjorde jag mig ett avgasrörsfäste utifrån ett foto på Marks bil. Bara att montera kvar..
Motorn då, Vi gör ett försök till.
Plötsligt inser jag att jag tänkt fel på rotationsriktningen på rotorn. Moturs ska det vara, inget annat. Enkelt, bara skifta kablarna då...
Från att ha gått illa till inte alls istället??!! Men med lite friska tankar från Jarmo lyftes ventilkåpan och... vad konstigt? När ettan får gnista är fyran i läge för tändning...Humm. Funderingar på om kamaxeln sitter fel? Kan drivningen till fördelaren sitta ett halvvarv fel?? Då tankarna kring hur man enklast vrider drevet till fördelaren snurrade i huvudet. Via oljepump eller ta bort kamaxeln..
Då väcktes tanken... Kan det vara så att jag satt ihop medbringaren på fördelaren ett halvvarv fel??  Ur med den och med några enkla handgrepp knackas sprinten ur och medbringaren vrids 180 grader. Ihop och provstart!
Jajamensan, nu går den som en klocka!
Ett provvarv runt kvarteret blev de. Det första, kunde även konstatera att hastighetsmätaren fungerar...

6 kommentarer:

  1. Som att läsa en bra deckare. Grattis Dr Watson o Mr Holmes. Otroligt att den kunde gå i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Skönt att den går bättre nu, men du hade inte behövt ändra medbringaren på fördelaren. Drevet mellan fördelare och oljepump är ju bara att lyfta/vrida upp och flytta

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad om att det var fördelaren som var den felande länken. Kam och drevdelen är ju tydligt uppmärkta på flera ställen som det skulle förvåna mig om det var där jag gjort fel. Medbringaren där emot är inte lätt att se åt vilket håll den ska sitta relativt urtaget för rotorn. Jag gått och njutit sen igår över att den äntligen går som den ska. Det konstiga är att den gick över huvud taget? Med bara ett av felen självt hade det varit en omöjlighet?? och att ettan och fyran gick överhuvudtaget? Men det behöver jag kanske inte fokusera på nu. Avgasrörsupphängning och läckande bakaxel skulle vara skönt att få ordning på, det får bli nästa steg.

    SvaraRadera
  4. hej på dig
    grattis till den fina bilen. jag var tvungen att gå ut och kolla map Blinkers på min bil. Indikatorlampan i instrumentet funkar inte när en lampa är demonterad. men fram blinkar lampan dessutom lite fortare än normalt. detta med ett runt relä. kan säkert variera om man har ett nyare med varnigsblink. angående fördelaren så har jag också varit där men jag hade nog bara vridit drevet halva varvet fel.
    / KB

    SvaraRadera
  5. Hur går det med målet Eskilstuna veterandag nästa söndag 23/8 med nybesiktigad P1800? I så fall antar jag utmaningen att få min PV genom besiktningen och gör sällskap.
    Eller Taxinge slott lördag 29/8 eller kan det vara SVIS den 26/9 som är målet?

    SvaraRadera
  6. Att bli färdig till Eskilstuna till helgen se rätt mörkt ut. Det var nog aldrig realistiskt.. Men det finns en liten tanke om besiktning innan vinterförvaring i alla fall. Men samtidigt är det bäst att skynda långsamt och suga på karamellen så länge det går.. Som du hör så är planen inte helt spikad.
    Men till Eskilstuna ska jag i alla fall. Hoppas träffa fler P1800 entusiaster när vi ska på vara på finparkeringen! Vi ses där!

    SvaraRadera